MED1ORGFYS - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Som tidligere. Uproblematisk med unntak av kliniske forelesninger som enda ikke er skikkelig implementert.  De kliniske foreleserne må identifiseres før timeplanen blir offentlig.

Strykprosent og frafall

165 kandidater. 159 møtt. 157 bestått, 2 stryk (1.3%)

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakter: C

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen

Tilgang til relevant litteratur

Fra studentportalen og anbefalte lærerbøker

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Tilfredsstillende bortsett fra at fjernstyrt mus og tastatur ikke fungerer godt. Blir ofte utladet og responderer dårlig. Også en del forstyrrelser på mikrofonlyden.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Spørreskjemaundersøkelse via min side på studentportalen

Oppsummering av innspill

Gjennomgående gode evalueringer. Undersøkelsen må imidlertid tolkes med forsiktighet pga svar fra bare ca 25% (39 av 159 som møtte til eksamen).  Faglig innhold:  Passe (27/29), For komplisert (2/29), Ubesvart 10. Pedagogisk nivå:  Greit eller bedre (29/29), Arbeidsmengde: Passe (20/29),  For mye (9/29). Organisering: Grei eller bedre (25/29), Dårlig (3/29) Svært dårlig (1/29).

Ev. underveistiltak

Se samlede vurdering

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Erfaringene med undervisningen og planlegging av undervisningen for vår 2010 ble gjennomgått i lærermøte 5/10-09. Følgende vedtak ble fattet:
1.	Kollokviene utgår. For dårlig utbytte i forhold til ressursbruk.  Utvalgte oppgaver kan med fordel brukes i forelesningssammenheng.  De bør legges ut i fillageret i god tid før forelesningene med angivelse av tidspunkt for eventuell gjennomgang i plenum.
2.	Ventrikkelkurset er tatt ut som en prøveordning. Faglærerne for de øvrige kursene må gjennomgå sine labjournaler og sørge for at disse er i samsvar med kursinnholdet slik det tenkes praktisert våren 2010.
3.	En ekstra spørretime er satt opp (8/4, 08:15-10:00).
4.	Mindre justeringer i rekkefølgen til timeplanselementer.
5.	Det er timeplanfestet 6 kliniske forelesninger (svarte bokser i timeplanen).  Dette antallet blir sannsynligvis redusert (3-4). Så snar listen over klinikerne foreligger vil disse bli bedt om å ta kontakt med aktuelle faglærer, slik at den kliniske forelesningen tilpasses og integreres mot den ordinære undervisningen.