OD2KLIFØR - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

De viktigste temaene i blokken "Integrert klinisk innføringskurs" er kliniske rutiner og hygiene, pasientkommunikasjon, anamnese, undersøkelser, diagnostikk, behandlingsplanlegging, journalforskrifter og lokal anestesi. Fagene kariologi, mikrobiologi, odontologisk røntgendiagnostikk, oral kirurgi & oral medisin og periodonti samarbeider med Senter for odontofobi og Klinikk for pasientmottak om undervisningen i blokken "Integrert klinisk innføringskurs. Innføringskurset omfatter forelesninger, demonstrasjoner, seminarer og kliniske øvelser 

Strykprosent og frafall

Tverrfaglig skriftlig prøve ble hold i 5. semester. Prøven må være godkjent for at kandidaten skal kunne starte med ordinær pasientbehandling. Det rapporteres om 100% gjennomføringsprosent 

Karakterfordeling

Klinisk tjeneste og skriftlig prøve: Bestått/ikke-bestått. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Noe ligger på Mi side, noe deles ut gjennom kull tillitsvalgt, eller på forelesning.

Tilgang til relevant litteratur

Anbefalt litteratur og målbeskrivelse, samt momentliste som inneholdt pensum var utlevert til alle studenter ved forelesning. Hand- outs leveres ut ved hver forelesning

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Klinisk undervisning foregår hovedsakelig på studentklinikken. Klinikkpersonalet har god kunnskap til anvendt materiale og uniter, og bistår studentene dersom nødvendig. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Svarprosenten var lav (kun 26 respondenter). Fagområdet går ut ifra at gjenparten er fornøyd med teoretisk og klinisk undervisning slik den fremstår per dags dato.

Oppsummering av innspill

Generelt synes det som den teoretiske del av undervisningen blir godt mottatt. De fleste opplevde utbytte av forelesningene (92% svarte god utbytte). Arbeidsmengden oppleves som overkommelig av nesten alle studentene (ca 55%). Kvaliteten på forelesningene ble opplevd som god fra de fleste (ca 87%). 44% av studenter var fornøyd med foreleserne/veilederne og 46% svarte både og. Vanskelighetsgrad av faget var i stort sett ikke spesielt vanskelig (ca 20%). Det er imidlertid gledelig at påfallende mange studenter er fornøyde med undervisning (teoretisk og klinisk). Kommentar (fra studenter): - -ønske om en del forelesninger før sommerferie, – mer systematisk introduksjon for høstsemesteret, - ønskes mer vekt på den praktiske gjennomforingen av en klinikkøkt, - ønskes at forelesningene skal ikke være obligatoriske. 

Den kliniske del av undervisningen blir godt mottatt. De fleste opplevde utbytte av forelesningene (ca 55% svarte god utbytte). Arbeidsmengden oppleves som verken stor eller for liten av ca 60% av alle studentene. Den kliniske tjeneste var verken for stor eller for lite krevende(40%). Ca 68% av studentene har ikke fått tilbakemelding fra lærer i faget. Ca 58% er ikke fornøyd med måten tilbakemeldinger fra lærer ggis. Ca 68% var verken misfornøyd eller fornød med lærerstøtten i faget. Ca 60% var fornøyd med klinikksekretærens støtte i faget. 55% svarte at av og til var mye venting på instruktør. 50% var fornøyd med de fysiske arbeidsforholdene i faget.  Kommentar (fra studenter): - tiden i klinikk dårlig disponert,- ønskes mer øvelse på de samme tingene

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak