PED396 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den IKT baserte masteren er organisert som et deltidsstudium og studentene jobber med masteroppgaven sin strukket over 4 semester. alle studentene har jobbet med empiriske prosjekter.
Studentene som jobber med masteroppgaven får veiledning av sin individuelle veildere via e-post, telefon og/eller fysiske møter. Noen av disse studentene er inne i større forskningsprosjet i fagmiljøet. Studentene har tilgang til Luvit og noen av dem er aktive her.

Strykprosent og frafall

11 studenter har levert tidligere eller på normert tid og ytterligere 4 - 5 studenter vil levere høsten 2009. 4 studenter er av ulike grunner (permisjon og/eller personlig forhold) flere semester forsinket i arbeidet med masteroppgaven og vil/har søkt om utvidet studierett. Vi har jevnlig kontakt med alle studentene og  veilederne. 

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakteren var B, fordelt på:
A:3
B:3
C:4
D:1

Studieinformasjon og dokumentasjon

Administrativ koordinator gjør en svært ryddig og helt nødvendig jobb med å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig leder for studiet er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen, per e-post og telefon. 

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en svært god jobb og er oppsøkende og flinke. Bibliotekpersonale er også svært kyndige og hjelpsomme når det gjelder å støtte enkeltstudenter som tar direkte kontakt. Denne funksjonen er særlig nyttig for IKT-studentene som for de fleste sitt vedkommende ikke bor i Bergen. Enkelte studenter som bor i utkant-Norge eller i utlandet gir tilbakemelding om at det kan være tidkrevende og komplisert å få tilgang til litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Det er uforståelig for oss at utgifter til samlinger for studentene må dekkes av programstyret og ikke av fakultetet. Utgifter til samlingene for studentene på den ikt-baserte masteren bør gå inn i fakultetets budsjett på linje med utgifter (feks internfakturering for lokaler) til alle de andre studiene fakultetet tilbyr. 
Studiet er dessuten SVÆRT sårbart når det gjelder undervisningressurser. De aller fleste veilederne er eksterne som er midlertidige ansatte. Det er krevende for faglig leder og administrasjonen å skulle skaffe, holde kontakt med og følge opp veiledere som har sitt primære ansettelsesforhold ved en annen institusjon.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen har vært gjennomført elektronisk ved hjelp av Reflex. Vi har innarbeidede rutiner for evaluering. 

Oppsummering av innspill

Studentene karakteriserer arbeidet med masteroppgaven som krevende, men veldig interessant og lærerikt. Det har vært litsomt å jobbe ved siden av. Enkelte studenter har fått permisjon fra jobb i kortere eller lengre peioder, men de aller fleste har brukt kvelder, helger og ferier til å arbeide med masterprosjektet.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Studiet fungerer godt for studentene og gjennomføringsprosenten er høy. Fagmiljøet har fått god rutine og kompetanse på gjennomføring, veiledning og evaluering. Faglig sett er studiet svært vellykket og det er derfor beklagelig at det ikke er allokert flere faste undervisningsressurser slik at studiet kan få en mer stabil ressurstilgang. Studiet har en faglig førstestilling som har et overordnet faglig ansvar for studiet. Dette sikrer til ei viss grad stabilitet, kontinuitet og videre utvikling av studiet over tid. Men vi vil nok en gang understreke at studiet er SVÆRT sårbart ettersom alle faglærere og veiledere, utenom den ene førstestillingen, er midlertidig ansatte og/eller eksterne. Det helt nødvendig med flere stabile faglige ressurser. Igjen - det blir opplevd som svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggende ressurser og å finne eksterne/midlertidig ansatte som kan veilede for hvert kull med masterstudenter. Det er også uforståelig for oss at utgifter til samlinger for studentene må dekkes av programstyret og ikke av fakultetet. Utgifter til samlingene for studentene på den ikt-baserte masteren bør gå inn i fakultetets budsjett på linje med utgifter (feks internfakturering for lokaler) til alle de andre studiene fakultetet tilbyr.