BAHF-MUS - studieprogramrapport 2010 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

BAHF-MUS er lagt opp etter et integrert løp, basert på utøvende og teoretiske emner. De første to årene har et fast studieløp, mens de siste to årene er basert på valgemner. Det er individuell undervisning i den utøvende virksomheten, kombinert med fellesaktiviteter som kammermusikk,fellesfora samt prosjekter og seminarer. Teoriundervisningen foregår i klasser/grupper på inntil 30 personer.

Praktisk gjennomføring

Individuell undervisning på hovedinstrument og andre utøvende emner. Det er fellesundervisning i teorifag og noen praktiske deler (f.eks. arbeidsfysiologi, improvisasjon o.a.) En stor del av undervisningen baserer seg på eksterne timelærere.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang

Instituttet preges av få og små rom til undervisning og egetarbeid. Kvaliteten på rommene er samtidig under anbefalt nivå. Problemer med uren luft, ujevn temperatur, slitt interiør og lydgjennomslag gir vanskelige arbeidsforhold. Programmets lærere og studenter har tidvis store problemer med å få gjennomført undervisning/egetarbeid på adekvate rom med adekvat utstyr. Dette skyldes en blanding av vanskelige transportforhold (ikke heis), få rom med stort nok volum og adekvat standard på instrumentariet.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

KULLFØLELSE: Besvarelsene i forhold til sosialt miljø da man startet, egen motivasjon for studiet, om man vil anbefale studiet til andre og motivasjon/utvikling i studiet. Her ligger snittbesvarelsene høyt, de bekrefter kullfølelse blant studentene. Dette er som forventet på et lite institutt med mye kontakttid mellom studenter og lærere. RAMMEVILKÅR/INFORMASJON/ORGANISERING: Rom, utstyr,instrumenter samt informasjon og organisering blir jevnt vurdert til lav kvalitet. Evalueringen gir bilde av at de fleste studentene bruker MiSide daglig eller oftere.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Kontakten mellom GA-bibliotek og institutt er god. Tilgang til ressurser deler seg på relevant litteratur, musikk noter og musikk lyd. Bibliotekets elektroniske ressurser virker å være mye brukt blant studentene.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

I 2010 startet arbeidet med full revisjon av studieplan og emneplaner på programmet. Det ble formulert læringsutbyttebeskrivelser samt gjennomført omfattende språklig forbedring og redigering  til fakultetets mal. 

I 2010 har vi innført emnet MUG119 / Examen Facultatum, Akademisk skriving for Bachelorprogram i utøvande musikk eller komposisjon. Emnet gjennomføres parallellt med skrivekkursene på førstesemesterstudier på HF, men er utformet, dimensjonert og tilpasset for integrering i BAHF-MUS direkte og ikke i eget førstesemesterstudium. Skriveopplæringen blir fulgt opp i emnene MUG 117 og 118, musikkhistorie klassisk og jazz. Slik ivaretar vi en nær kontakt mellom fag- og tekstarbeid. I andre studieår går studentene inn i det tverrfaglige emnet MUF101 / Musikk, kultur og samfunn. Dette emnet gir refleksjonstrening samt tidlig innføring i forståelsen av kunstnerisk utviklingsarbeid som basis for utdanning. 

Det har skjedd store forbedringer i gjennomføringen av teoriemnene på programmet. Både informasjon, tydelighet og planarbeid gir større forutsigbarhet og mindre misforståelser og fravær. En viktig komponent i den utøvende utdanningen er å skape prosjekter som utvikler ferdigheter og gir erfaring med profesjonell virksomhet. Instituttet har samarbeidsavtaler med flere aktører i kulturlivet i Bergen der våre studenter får mulighet til profesjonell trening. I tillegg gjennomfører instituttet ulike orkesterprosjekt samt de nyoppstartede samspillukene (én pr semester) for å skape muligheter for framføring og repertoarutvikling. En av samarbeidsavtalene går ut på at studentene på første og andre år i programmet blir med i et symfonisk korprosjekt i regi av Bergen Filh. Orkester i de to siste ukene før jul. Disse prosjektene har fått god vurdering når det gjelder selve opplevelsen, men anses i studentevalueringene som mindre relevante for studiene. Dette har gitt grunnlag for en revisjon av det samarbeidet. 

Å skape tids- og lokalitetsmessig rom for prosjekt og undervisning med mange involverte setter store utfordringer for time- og romplanarbeidet på instituttet. Romforhold på Nygård skole har i en årrekke vært framholdt som spesielt dårlige, med tilvekst av flere studieprogram og rekruttering av flere studenter samt et høyere fokus på gode prosjekt innen kunstnerisk utviklingsarbeid så tilspisser denne romsituasjonen seg praktisk talt år for år. Eksternevalueringen av Griegakademiet (ferdigstilles februar 2011) bekrefter at instituttet drives på ressursmessig minimumsnivå. Ordning med programsensor på studieprogrammet er ny. 

Det ble høsten 2010 skrevet avtale med programsensor for fire år. Det er ventelig at de prekære ressursproblemene vil bli gjenstand for drøfting og vurdering ut fra nasjonale normkrav om studiekvalitet i musikkutdanning.