BAHF-MØST - studieprogramrapport 2010 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Profil:
Bacheolorprogrammet i Midtøstenkunnskap har som mål å gi innsikt i historie, politikk, religion, kultur og samfunnsforhold i Midtøsten og den islamske verden. Studiet gir kunnskap både om Midtøsten som geografisk region fra tidlige tider fram til i dag, og om den store kulturkretsen vi kaller “den muslimske verden” - fra vest i Afrika til øst i Asia. Programmet gir innsikt i den rollen islam spiller i denne verden, men også i andre samfunnsforhold av i dag, og viser båndene til tiden før islam.

Det treårige programmet er et tverrfaglig samarbeid mellom samfunns- og humanistiske fag, nemlig arkeologi, arabisk, historie, religionsvitenskap og sosialantropologi.

Programmet er basert på en felles forskingsinteresse i regionen basert på de ulike disiplinene som er involvert i programmet. Dette blir godt reflektert og fundert i undersvisningen på programmet (mao. forskningsbasert undervisning).  Programmet er ikke bare flerfaglig, men intenderer også å være tverrfaglig, reflektert ikke minst i emnebeskrivelsen for MKU101 (innføringsemnet). Dette er krevende og utfordrende for både lærerkrefter og studenter.


Struktur:
1. semester: orienteringsmøte i starten av semesteret samt halvdags faglig velkomstseminar midt i semesteret
2. semester: HIM101 Oversikt over Midtaustens historie og MKU101 Innføring i Midtaustenkunnskap. Kultur, religion og samfunn: dei lange linene (programemner, felles undervisning)
3. semester: Fordypningsfag (dvs. historie/antropologi/arkeologi/religionsvitenskap) og eventuelt valgfrie emner 
4. semester: ARA101 Innføring i moderne standard arabisk (obligatorisk emne, og derfor felles undervisning)
5. semester: Fordypningsfag/Utvekslingssemester (alle spesialiseringer)
6. semester: MKU250 Bacheloroppgave i Midtøstenprogrammet (programemne, felles undervisning) og fordypningsfag


Felles undervisning:
2., 4. og 6. semester, se over.


Emner er utviklet spesielt for programmet:
Programmet har utviklet flere Midtøsten-emner: MKU101 Innføring i Midtaustenkunnskap. Kultur, religion og samfunn: dei lange linene, MKU250 Bacheloroppgåve i Midtaustenprogrammet (og MKU251 Bacheloroppgåve i Midtaustenprogrammet for studenter som må ta dette emnet om høsten), og HIM101 Oversikt over Midtaustens historie (delvis nylaget på basis av et eldre 30-poengsemne), dessuten HIM102 Det moderne Midtausten 1880-2000, HIM201 Fordjuping i Midtaustens historie og HIM202 Kjønn, religion og nasjonalisme i Midtaustens historie, ARK203 Kulturkontakt. Midtaustens forhistoriske og tidlege historie og MKU001 Midtausten i dag - Introduksjonsemne til dagens politiske, samfunnsmessige og kulturelle situasjon.
Noen av emnene er det ikke lenger undervisning i på grunn av manglende ressurser, og disse ligger “på is”. Dette gjelder ARK203, MKU001 og HIM202. 


Faglig-sosiale aktiviteter:
Programstyret arrangerer faglig velkomstseminar i første semester og programkvelder. Programkveldene skjer vanligvis en gang i semesteret. Vi har også arrangert en del filmkvelder i noen semestre. Siden både MKU101/HIM101 og MKU250 går i vårsemestre er aktiviteten høyest i disse semestrene. Ekskursjon til Midtøsten er utvilsomt viktig for utvikling av kullfølelse, med faglig og sosial planleggingsfase, gjennomføring og etterarbeid. Siste ekskursjon var høsten 2008. Med den nye økonomiske situasjonen til Fakultetet og mangel på personer og ressurser er det ikke mulig å gjennomføre en slik planlagt ekskursjon, noe vi mener er ytterst beklagelig for våre studente

Praktisk gjennomføring

Studieprogrammet i 2010 ble gjennomført på vanlig vis, med de utfordringer på undervisningssiden som er  kommentert under emnerapportene for MKU101 og MKU250. Det pedagogiske nivået ble svært godt ivaretatt, ingenting tyder på at studentene opplevde semesteret som problematisk.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling

Kommentert under de enkelte emnene.

Ressurstilgang

Programmets viktigste ressurser er fagpersoner. Med unntak av historie er tilgangen til fagpersoner som kan ta del i ansvaret for å drive programmet på en god måte lite tilfredsstillende, noe som merkes godt ved sykdomstilfeller. Programmet er for avhengig av undervisningsinnsats ved stipendiater/postdocer. Bedre økonomiske betingelser enn vi har i dag ville også kunne gi mer studentnær undervisning, som for eksempel mer intensiv skrivetrening, som er et ønske for MKU101. Manglende økonomiske ressurser har resultert i at det de siste par årene ikke var mulig å arrangere ekskursjoner til Midtøsten.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Verken programmet eller programemnene har blitt særskilt evaluert i 2010. Programleder og -koordinator hadde et evalueringsmøte med en studentrepresentant for 2010-årets nye kull (etter avlagt MKU101- og HIM101-eksamener). Tilbakmeldingen fra studentene via representanten var svært positiv, men med ønske om mer skrivetrening, samt noe kritikk mot en pensumbok som ble opplevd som lite pedagogisk. Det første ønsket makter vi ikke å  gjøre noe med pga utilstrekkelig ressurstilgang, det andre punktet er tatt til følge med en mindre pensumendring. En viktig tilbakemelding i tillegg var frustrasjon over at programmet var vedtatt nedlagt av fakultetet.

Catharina Raudvere, Universitetet i København, ble oppnevnt som programsensor i tråd med UiBs reglement, høsten 2009. Det er ikke blitt levert og heller ikke blitt tatt initiativ for å innhente ny programsensorrapport i 2010, i avvente på avgjørelse om programmet skulle nedlegges eller ikke. Vi tolker nå det faktum at det ikke blir tatt opp nye studenter i Samordna opptak 2011 som at programmet er endelig nedlagt (programleder/-styre har ikke fått melding om avgjørelsen), og anser det som lite hensiktsmessig å bruke ressurser på å evaluere emner og et program som ikke lenger skal tilbys. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon til studentene skjer gjennom Min Side og på forelesningene/seminarene. Studentene får egne informasjonsmøter om spesialiseringene. Vi har også informasjonsmøter ved semesterstart, samt egne møter om utveksling. Også høsten 2010 ble det arrangert Velkomstseminar for førstesemesterstudenter tatt opp på programmet, med godt oppmøte og tydelig engasjement blant studentene. 

Tilgang til relevant litteratur

Det er et gjentakende problem at pensumlitteraturen kommer noe sent på plass i Studia i forhold til undervisningstart, eller i siste liten viser seg å ikke være tilgjengelig, hvilket innebærer utskifting av pensum og ofte ytterligere utsettelse av pensumlesing for studentene. Det virker som at at Studia ikke evner å ta inn over seg problematikken, siden det tilsynelatende ikke skjer endringer i rutinene.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Det vurderes som uaktuelt å utvikle programmet når det ikke lenger tas opp nye studenter.

Fagkoordinator innledet det tilsvarende punktet i 2009 på følgende måte: “Program for Midtøstenstudier står overfor flere utfordringer, både når det gjelder å ta vare på studenter for å redusere et uforholdsmessig stort frafall, og for å fortsatt sikre  god undervisning i programemnene. Det er vanskelig å tenke seg dette gjennomført uten en mer langsiktig garanti om programmets fortsettelse, og et visst tilflyt av ressurser som gjør undervisningssituasjonen mindre ad hoc-preget.” Når programmet nå er nedlagt dreier det fortsatte arbeidet seg om å ta godt vare på de studentene som er i programmet, og sikre at disse får den samme gode utdanningen som de tidligere kullene har fått, og som Universitetet har garantert dem. Det betyr at vi stadig trenger ressurser, for 2011 for å gjennomføre MKU101 for siste gang, og for 2011–2013 MKU250/251. Vi ser det imidlertid som lite aktuelt å foreta annet enn småjusteringer i studieplaner, pensum og undervisningstilbud framover.