MAHF-INMUT - studieprogramrapport 2010 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Høsten 2010 ble oppstart for nytt 5-årig integrert masterprogram i musikkterapi. Det nye studieprogrammet viderefører flere av emnene som tidligere var del av årsstudium og master i musikkterapi. Det 5-årige studieprogrammet består av førstesemesteremner, psykologi og valgemner, musikkterapiemner som er spesielt utviklet for studieprogrammet, og musikkemner som også er spesielt utviklet for studieprogrammet. 

I dette studieåret har vi avviklet/lagt ned årsstudium i musikkterapi. Men det er fremdeles et kull studenter som gjennomfører 2. år på master (gammelt studieprogram). 

Ivergangen til nytt studieprogram har så langt gått fint, selv om det etter kun et halvt år er for tidlig å evaluere selve studieprogrammet. det er utfordrende både administrativt og faglig med to studieplaner å forholde oss til, men både studenter, administrasjon og vit ansatte har vært løsningsorientert, slik at overgangen har fungert godt. 

det har vært felles undervisning for to kull studenter (4 år INMUT og 2. års master (gammel studieplan) på emnet MUTP 304/334. 

ved oppstart av det nye studieprogrammet og øking av studentmasse fra 2-4 kull (5 kull fra 2012), har vi lagt vekt på å etablere gode fellesforum både faglig og sosialt. Studentene har selv vært aktivt deltakende både i planlegging og gjennomføring av dette. Vi har etablert en klassekontaktgruppe med regelemessige møter med fagkoordinator, gjevnlige allmøter for alle studntene på studieprogrammet. Felles studentstyrte musikkaktiviteter ca annenhver uke, og månedlige huskonserter for studenter og ansatte på studieprogrammet. Åpne seminarer og enkelte forelesninger har vært åpne for alle studenter. 

Praktisk gjennomføring

Gjennomføring har gått fint. Alle emner er gjennomført i henhold til studieplan. Vi hadde god søkning til studiet, og har fått til å ta opp et "ekstra innpasningskull" for å sikre kontinuitet av kandidatproduksjon i overgangsperioden. 

Vi var spente på om studentene som 1. semester tar førstesemesterstudier, ville føle seg som en del av studieprogrammet. Det virker imidlertid som de tiltak vi iverksatte sosialt og faglig fungerte godt nok i forhold til at denne gruppen studenter har opplevd seg som endel av studiemiljøet på musikkterapi. 

Vi har hatt oppstart av et nytt emne MUTP 203, musikkterapeutisk samspill. Både studenter og faglærerer er veldig fornøyd med gjennomføringen av dette emnet. 

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang

det har vært en krevende oppstart mht undervisningsressurser. En fast vit stilling har vært vakant, en fast vit. tilsatt hadde forskningstermin høst 2010, en fast vit stilling har undervisningsressurs knyttet opp mot forskningledelse og frikjøp. Vikarordninger har vært iverksatt. Høst 2009 og Våren 2010 var dette organisert i en 9. mnd engasjement stilling, mens vi høsten 2010 baserte dette på timeavtaler. Uansett løsning er det krevende med en så omfattende bruk av vikarer mha administrasjon og faglig organisering. Kombinert med vanskelige lokalitetsforhold benyttes svært mye tid på å hjelpe timelærere/vikarer på plass. 

Situasjonen mht lokaliteter er svært krevende. der faglærerer og studneter bruker svært mye tid og krefter på rydding av bord stoler, flytting av instrumenter . Vi opplever også svært stor slitasje på instrumenter og utstyr pga at disse må flyttes og lagres for hver undervisningsøkt. 

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Alle studentene melder om god kullfølelse og tilhørighet til studieprogram og studiemiljø på musikkterapi. Vi ser i økende grad at de også opplever tilhørighet til Griegakademiet og finner sin plass i det helhetlige studiemiljøet på GA. 

Vanskelige øvingsforhold der tilgang til instrumenter og øvingsrom oppleves som et hinder for samspillsaktiviteter. Studentene er imidlertidig svært kreative i forhold til å finne løsninger. 

Faglig melder studentene stort sett om at de er fornøyde. Enkelte studenter pekte på at noen delkurs virket mindre integrert i helheten. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon på MiSide

Tilgang til relevant litteratur



Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Overgangsfasen til det nye studieprogrammet har gått bra til tross for svært krevende situasjon med vakanser og frikjøp i den faste staben. dette har krevd ekstra innsats. Studentene har gjort en fantastisk jobb med å bidra til å skape et godt og integrerende studiemiljø og en tilhørighet for nye studenter på studieprogrammet. Det var god søknad til studiet, og det jobbes med tiltak for å sikre videre god rekruttering. dette omfatter strategi for jobbutvikling og 

det bør jobbes videre med å sikre gode rutiner i forhold til innpasningssøknader og praksisavvikling. 

Vi planlegger å jobbe med emnene MUTP 303 og MUTP 102 som startes opp høsten 2011.