ARK250 - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av emnet har vært relativt god. Til sammen 18 studenter var meldt opp på dette emnet høsten 2009, hvorav 14 avla eksamen.  Emnet er delt opp i seks grupper, gruppert i forhold til periode/område, med henholdsvis seks fagansvarlige som veiledere. Undervisningen er basert på individuell veiledning. Fordeling av studenter på lærere H 2010 (før frafall): Ingvild Øye: 4, Lars Forsberg: 3, Knut Bergsvik: 4, Hege Alisøy: 5, Randi Håland: 4, Randi Barndon: 1

Emnet er basert på at studentene selv kan velge gruppe og i samråd med veileder tema for oppgaven. Dette er gjort fordi fordypningsemnet i stor grad henger sammen med orientering mot mastergrad for dem som har planer om å fortsette. Dette kan føre til en viss skjevfordeling av veilederoppgaver, men dette har vist seg i stor grad å bli jevnet ut over tid.      

Strykprosent og frafall

4 av 18 studenter falt fra

Karakterfordeling

Gjennomsnitt: C

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det gis en fellesinnføring (Ingvild Øye) i hvordan skrive fordypningsoppgave ved starten av semesteret (for de som tar ARK 201 og ARK 202) med bruk av konkrete eksempler.

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til det obligatoriske pensum fungerer greit (det foreligger i kompendier), men det kan tidvis være et problem å få tilgang på selvvalgt pensum når populære temaer velges.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold

Emnet anbefales tatt sammen med ARK 201, teori og metode, eventuelt ARK 202. I noen tilfelle er studenten opptatt av å gjennomføre dette kurset før en tar fatt på ARK 250 og det kan bli for knapp tid til denne.  Opplegget fungerer godt dersom veileder og student blir enig om en arbeidsplan som strekker seg over større deler av semesteret og denne følges opp. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Emnet er ikke evaluert dette semesteret, men studentene virker i stor grad fornøyd med denne arbeidsformen, som tjener som en forberedelse til det å skrive masteroppgave. Det har ikke kommet konkrete forslag/innspill om endringer.  

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Se over