PED114 - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

PED 114 "Education in a changing society" består av 8 forelesninger samt 3 obligatoriske skriftlige oppgaver. Oppgavene leveres og kommenteres i KARK, både av medstudenter og lærer. Det er også obligatorisk å levere inn forslag til problemstilling til eksamenessay, denne blir godkjent av faglærer.

Emnet ble høsten 2010 for første gang holdt på engelsk, som  et tilbud også til internasjonale studenter.

Eksamensordningen er et veiledet essay.

Strykprosent og frafall

Oppmeldt til eksamen: 41
Møtt: 35
Stryk:3

Karakterfordeling

A:2
B:7
C:11
Snittkarakter:C
D:8
E:4
F:3

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Pensumbøker og kompendium tilgjengelig på Studia. For de engelskspråklige studentene ble deler av pensum gjort elektronisk tilgjengelig (pensumliste med nettadresser til tidsskrift tilgjengelig via UB)

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Emnet ble evaluert ved hjelp av et spørreskjema distribuert via Mi side. Lav tilbakemeldingsprosent: 35 studenter tok eksamen, 14 studenter svarte på evalueringsskjemaet (kun 1 av utenlandsstudentene).

Oppsummering av innspill

Evalueringen viser at studentene er fornøyd med pensumlitteraturen, den oppleves både som aktuell, interessant og til å forstå. Enkelte opplevde det som problematisk at det fantes to pensumlister, et norsk og et engelskspråklig alternativ.

Den nettbaserte aktiviteten er studentene også fornøyde med. De synes KARK er enkel å bruke, og flertallet mener at nettseminarer motiverer og engasjerer. Læringsutbyttet ved oppgaveseminarene er stor, i følge studentene, og god trening til eksamen.

Studentene er jevnt over fornøyde med forelesningene, og opplevde at det var god sammenheng mellom pensum og undervisning. Forelesningene får likevel noe dårligere evaluering enn Flere av studentene mener at engelskspråklige forelesninger forvansker læringsprosessen og hindrer aktivitet i timene. 

I år, som tidligere år, etterlyser studentene flere forelesninger. 



Studentene er ikke fornøyde med medstudentenes faglige engasjement.

Kurset får som helhet god vurdering, 9 er fornøyde, 3 er hverken/eller og 1 er misfornøyd.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

PED 114 er et emne som alt i alt er velfungerende. Siden sist semester er pensum endret og forbedret, og dette synes på evalueringene. Et tilbakevendende tema er ønsket om flere forelesninger (nå er det kun hver 14. dag), noe som vi må vurdere til neste semester.

En kvalitativt stor endring er at emnet er blitt engelskspråklig. Dette opplever de fleste norske studenter som en ulempe. i år var det ca 8 utenlandsstudenter som tok eksamen, og 4-6 som fulgte forelesningene. Den norske studentgruppen var 2-3 ganger så stor. Det er et dilemma at tilpasningen til internasjonale brukere oppleves som en svekkelse av tilbudet for de norske programstudentene.

Et annet dilemma som oppstår i kjølvannet av internasjonaliseringen, er knyttet til vurderingsformen. På PED 114 er det et veiledet essay som er eneste eksamen, (med tre obligatoriske oppgaver som skal godkjennes). Dette var tydeligvis en stor utfordring for utenlandstudentene, som i gjennomsnitt gjorde det dårlig til eksamen. BA-studentene i pedagogikk har mer erfaring med å utvikle fagtekster, og ser denne type eksamen som en del av en større helhet. Det må vurderes hvordan vi kan få til et opplegg som får frem det beste i begge studentgruppene.