SOS110 - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emneevaluering – SOS110

Alf Gunvald Nilsen
Januar 2011

A)Faglærers vurdering av gjennomføring

A1) Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av kurset forløp enkelt og smertefritt, med svært god assistanse fra studieveileder og seminargruppeleder. Vi var alt i alt fem forelesere på kurset, og etter alt å dømme var variasjonen i undervisningstematikk og undervisningsstil godt mottatt av studentene. 

Strykprosent og frafall

3% av studentene (dvs. 1 kandidat) strøk til eksamen. Dette er et tilfredsstillende resultat. 

47 studenter meldte seg opp til eksamen, og 37 møtte til slutt til eksamen. Frafallet er ikke påfallende stort.

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakter: C

Ellers kan det bemerkes at karakterene var veldig jevnt fordelt mellom karakterene B, C, D (28% på hver).

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det store flertallet av studentene var i følge studentevalueringen av kurset fornøyd med studieinformasjon/dokumentasjon via mail og Mi Side.

Tilgang til relevant litteratur

 All relevant litteratur har vært enkel å få tilgang på, enten via Studia eller Biblioteket og dets forskjellige tjenester.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokale og undervisningsutstyr er i utmerket stand. Det vil imidlertid være en fordel om seminargrupper til neste år legges til undervisningsrom med utstyr for filmvisning, slik at det går an å bruke dokumentarfilm som en del av undervisningsopplegget i seminargruppene.

Andre forhold

Ingen bemerkninger

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentene synes i all overveiende grad å være fornøyde – til dels svært fornøyde – med kurset. Det er en høy andel av studentene som angir at kurset oppleves som vanskelig. Dette er imidlertid ikke overraskende – kurset stiller store krav til studentenes evne til å tilegne seg teoretiske og empiriske kunnskaper, samt å bruke disse i analytisk arbeid. At dette vil oppleves som utfordrende er ikke overraskende, men anses av kursansvarlig heller ikke for å være en svakhet ved kurset. 

Oppsummering av innspill

Ingen spesielle bemerkninger – studentene synes jevnt over å være fornøyd med kurset i sin helhet og dets forskjellige aspekter. Ingen spesielt oppsiktsvekkende innspill. 

Ev. underveistiltak

Ingen underveistiltak iverksatt høst 2010.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Jeg er i all overveiende grad fornøyd med kurset og dets gjennomføring, men mener at det er rom for forbedringer før det igjen skal undervises i SOS110, høsten 2011.

1) Kurset trenger å utvikle en mer helhetlig ramme rundt de forskjellige spesielle tematikkene det undervises i. Dette er nødvendig for å fremme studentenes evne til å se sammenhengen mellom felt som miljø, fattigdom/utvikling, migrasjon, sosiale bevegelser osv. Dette kan gjøres delvis ved å utvikle en heuristikk eller et teoretisk rammeverk som alle forelesere på kurset forholder seg til. Et steg i denne retningen har blitt tatt i forbindelse med endring av kurstittel og kursbeskrivelse høsten 2010. Videre steg kan bli tatt ved å endre pensumlitteraturen – faglærer vil derfor vurdere å bytte ut blant annet Leslie Sklair – og mer koordinert drøfting mellom forelesere om valg av pensum/fremstilling av pensum i forelesningene. Om man ikke gjør dette er faren at kursets forskjellige deler fremstår som fragmenterte, uten en overgripenede helhet.

2) Da kurset først ble utviklet og iverksatt av undertegnede og kollegaer i 2004, var bruken av dokumentarfilm som et supplement til forelesninger og seminargrupper en viktig komponent i kurset, og – i følge mine erfaringer – en av kjernegrunnene til at studentene likte kurset svært godt. Denne komponenten har nå falt ut. For å gjøre undervisningen mer spennende og engasjerende for studentene ønsker faglærer å gjeninnføre dokumentarvisninger som en del av undervisningen (både i seminargrupper og i tillegg til seminarer og forelesninger). Videre ønsker faglærer å kunne invitere representanter for det sivile samfunn og forskere fra andre akademiske institusjoner til å gjesteforelese på kurset (i tillegg til vanlige forelesninger). En henvendelse om muligheter til finansiering for dette ble sendt til instituttleder høsten 2010, men det er ennå ikke klart hvilke muligheter som finnes for å finansiere slike tiltak. Faglærer håper det lar seg gjøre å finne midler til innkjøp av en samling relevant dokumentarfilmer og arrangering av gjesteforelesninger, ettersom dette ville kunne bidra svært sterkt til å øke kursets kvalitet.