SOS115 - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset var et nytt undervisningstilbud høsten 2010. Undervisningen ble gjennomført etter planen med 11 dobbelttimer forelesning og 11 dobbelttimer seminarer der pensum og oppgaver knyttet til pensum ble gjennomgått. For å få gå opp til eksamen måtte hver deltaker, som obligatorisk studiekrav, skrive og få godkjent en 3.000 ords oppgave over oppgitt emne.

Strykprosent og frafall

Det meldte seg 18 studenter til kurset. Fem-seks av disse deltok trolig aldri i undervisningen. Tolv deltok (i noe varierende grad) i undervisningen, gjennomførte studiekravet, og besto eksamen. 

Karakterfordeling

2 A; 1 B; 6 C; 2 D; 1 E

Studieinformasjon og dokumentasjon

Den skriftlige informasjonen til studentene ble gitt gjennom studentportalen. All nødvendig informasjon om emnet (frister, program, orientering om skriving av oppgaver, og overhead brukt på forelesningene) har blitt lagt ut der. For dokumentasjon, se Studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur

All anvendt litteratur har vært tilgjengelig i form av bøker til salgs på Studia, og artikler som en har kunnet laste ned i digital form fra elektroniske tidsskrifter via UiBs nettverk. En av bøkene, som opprinnelig var tilgjengelig som e-bok via UBB, var imidlertid en periode utilgjengelig, før Studia fikk skaffet flere papirkopier.  

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesninger var opprinnelig lagt til Lite auditorium i SV-bygget. Dette er vanligvis et utmerket forelesningslokale, men var i største laget for en gruppe på maksimum 12 studenter. Forelesningene ble derfor flyttet til seminarrom 8045 i Stein Rokkans hus. Også dette lokalet viste seg imidlertid å være problematisk. Foreleseren må vende seg bort fra studentene for å styre fremvisningen av Powerpoint-presentasjoner etc., og får dårlig øyekontakt med dem, samtidig som møblene må omgrupperes fra seminaroppsett til rader av stoler og bord foran hver forelesning, for å bedre studentenes muligheter til å følge med på det foreleseren sier og viser. Mangel på egnede forelesningslokaler er et vedvarende problem ved SV-fakultetet.

Andre forhold

Den lave deltakelsen på kurset kan skyldes laber interesse for temaet blant programstudentene ved fakultetet, samt tilbudet av andre, beslektede, eller delvis overlappende emner som sosiologisk institutts eget SOS110 Global Dynamics. Men det kan også ha hatt betydning at emnet ikke ble aktivt markedsført som et nytt tilbud, samt at fakultetet i en lengre periode synes å ha stengt muligheten for kurspåmelding via internett for studenter som ikke var tatt opp på et av sosiologisk institutts egne lavere grads studieprogrammer.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringen ble gjennomført med instituttets standardiserte spørreskjema som studentene, i tråd med vanlig rutine, fylte ut på siste forelesning/seminar. Fremmøtet var imidlertid spesielt lavt. Bare 6, det vil si 50% av de som fulgte kurset, fylte ut skjema. (Særskilt lavt fremmøte på siste forelesning er ikke uvanlig. Rutinene for studentevalueringene bør derfor endres.)

Oppsummering av innspill

Fem av de seks som leverte spørreskjema var bachelorstudenter i sosiologi. Samtlige syntes at det ”stemmer godt” eller ”svært godt” at kurset var faglig interessant, men fem av dem mente også at det var faglig vanskelig. Vurderingen av egen arbeidsinnsats spredte seg over hele skalaen. Fem sa seg fornøyd eller svært fornøyd med kurset som helhet, mens én var litt misfornøyd. Pensumslitteraturen ble i snitt vurdert som middels god til god, men det fremgår også at en stor andel av de seks har tatt lett på lesingen av betydelige deler av pensum. Fem oppgir at de har 6 til 8 ganger på forelesning (mens én har vært på alle forelesninger). Fem sier også at de er fornøyd (4) eller svært fornøyd (1) med forelesningene mens en er litt misfornøyd. Én av studentene kommenterer at kurset introduserer mye forskjellig nytt stoff, og at det kunne vært nytting med en oversiktsforelesning tidlig i forelesningsrekken. Oppfatningene om hvor viktige forelesningene har vært for egen faglige progresjon er spredte, med et snitt på middels viktige. 

Deltakelsen på seminargruppene har vært noe mindre enn på forelesningene, og tilfredsheten med disse er noe mindre, med modus på ”litt misfornøyd”. Studentenes utdypende kommentarer tyder på at misnøyen i betydelig grad henger sammen med at det har vært få deltakere og liten egenforberedelse fra studentenes side. Én kritiserer også at seminarspørsmålene først har vært tilgjengelige kort tid før seminarene.) Med seminarlederen har en vært fornøyd: Fem sier seg fornøyd eller svært fornøyd.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Studentevalueringen og eksamensresultatene indikerer at kurset i hovedsak var bra, men med rom for forbedringer. Dette er i tråd med mine egne vurderinger. Mye kan beholdes, men en del sider ved undervisning, kontakt med studentene, og dels også pensum, kan justeres og forbedres. Mye ville trolig ha falt på plass ved neste gangs gjennomkjøring. 

Det lave antallet innleverte spørreskjemaer gir imidlertid tynt grunnlag for å trekke bastante konklusjoner. Dette lave antallet avspeiler dessuten i seg selv et hovedproblem ved kurset: det lave antallet studenter. Antallet var lavere enn optimalt med tanke på etablering av gode relasjoner studentene imellom og etablering av et godt fungerende seminar. Det var også klart lavere enn ønskelig i forhold til innsatsen av undervisningsressurser. Interessen for temaet og oppslutningen om kurset vil trolig kunne variere med den generelle interessen i samfunnet for miljøspørsmål. De seineste årene har denne sunket, og vi vet ikke når den eventuelt vil ta seg opp igjen. Dette, sammen med tilbudet av andre kurs der miljøproblemer står sentralt, tilsier at nedlegging av SOS115 bør vurderes.