ARK302 - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av kurset har i stor grad gått bra. Av 14 oppmeldte møtte 14 til eksamen, hvorav 14 besto eksamen. Undervisningen i emnet har vært fordelt på følgende lærere: Knut Andreas Bergsvik (emneansvarlig), Ingvild Øye, Randi Barndon, Hans-Jacob Ågotnes, Sonja Inselset (Bergen Museum) og Elizabeth Warren (Hordaland fylkeskommune). Undervisningen har vært gjennomført som en kombinasjon av forelesninger og ekskursjoner. Ekskursjonene gikk til Herand i Jondal Vindenes i Fjell. Eksamen i kurset besto av at studentene muntlig presenterte oppgaver de var gitt i forbindelse med de to ekskursjonene. Disse oppgavene løste de ved å på egenhånd i grupper å reise tilbake til Vindenes og Herand. I forbindelse med at de løste oppgavene hadde studentene kontakt med Kjersti Vevatne i Hordaland fylkeskommune og Lennart Fjell i Fjell kommune.

Strykprosent og frafall

Ingen stryk

Karakterfordeling

Alle besto

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ved Informasjonsmøte, Mi side og Informasjonshefter

Tilgang til relevant litteratur

Greit

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Greit

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Emnet ble ikke evaluert

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet fungerer godt faglig sett ved at studentene lærer seg praksis og teori og metode ved kulturminneforvaltningen. De får også innblikk i betydning av landskap i arkeologien og hvilke metoder som benyttes for å analysere forholdet mellom kulturminner og landskap. De får ikke minst også praksis i formidling. Kurset er arbeidslivsrettet, og det legges vekt på i noen grad å benytte eksterne lærere som har erfaring med det praktiske arbeidet med kulturminneloven. Det er viktig å holde fast ved dette opplegget også i framtiden. Begge ekskursjonene ble lagt tidlig i kurset. Dette er viktig for at studentene kan tidlig kan starte planleggingen av  oppgavene. 

Høsten 2010 ble eksamen for ARK 301 avholdt relativt sent i semesteret, noe som gjorde at deltagerne på ARK 302 relativt sent startet forberedelsene til oppgavene i ARK302. Fra høsten 2011 bør ARK 301 avsluttes før ARK302 starter.

Selv om det ble varslet ble det ikke gjennomført pensumrevisjon på kurset i 2010. Dette bør gjøres i 2011.