HEL310 - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningsopplegget er forelesningsbasert, og ender ut i en 5-dagers skriftlig, individuell hjemme-eksamen. I større grad enn i andre emner ved programmet, trekkes forelesere inn fra andre fagmiljøer enn egne. Dette fordi kompetente forelesere i vitenskapsteori finnes først og fremst ved andre fakulteter ved UiB enn vårt eget. 

Strykprosent og frafall

Strykprosent: 2,8%. I forhold til 2008 og 2009, hvor ingen strøk, har strykprosenten steget. Likevel, 2,8%, akseptabelt nivå. 

Frafall: 45 oppmeldte, 39 innleverte eksamensbesvarelser (sykemeldte/trukket seg før eksamen)

Karakterfordeling

A: 1            D: 16
B: 4            E: 8
C: 9            F: 1

Karakternivået gikk ned i 2010 ift tidligere år. Dette tror vi skyldes at eksamensoppgaven kan ha vært mer krevende enn tidligere. Økning i klagesaker fulgte.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene informeres muntlig og over nett om undervisningsplan og - sted, litteraturlister, tidligere eksamensoppgaver mv. Det ble lagt ut feilinformasjon om undervisningsbolk II på nettet før sommeren. Dette ble rettet opp, men enkelte studenter planla i forhold til den første informasjonen, noe som medførte at et par måtte skifte emne for høsten. Studentene ønsker seg mer info om hvilken litteratur som er mest relevant for de ulike forelesningene/-rekkene.  

Tilgang til relevant litteratur

Anbefalte bøker og en kopisamling var tilgjengelig på Studia, Avdeling for medisin og helsefag, som befinner seg i nabobygget til Haukeland sykehus, der studentene har sin undervisning om høsten. Kopisamlingen var på plass i seineste laget, grunnet en misforståelse. Likevel, ved første undervisningsbolk var den å få kjøpt.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

egnede undervisningslokaler/auditorium var satt av til emnet ved Haukeland sykehus. AV-utstyr fungerte tilfredsstillende. Dog ønsker studenter og faglærere ideelt sett at det skulle vært egnede undervisningslokaler ved eget institutt. I høstsemesteret har Masterprogram i helsefag undervisning for alle stuedenter ved programmet, som innebærer større grupper (ca. 50 studenter i aktuelle emne), variasjon fra 50 til 100 for det andre fellesemnet (HEL320). 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Skriftlig evaluering ved semesterslutt. H2010, lavere svarprosent (54%) enn tidligere år. Evalueringen følges opp i Programutvalg (PU) for evt. endringer. I PU er det studentrepresentanter og alle strudieretninger er representerte. 

Oppsummering av innspill

Forelesningene evalueres overveiende som gode til svært gode, og  litteraturen oppfattes å dekke godt temaområdene, med nivå godt tilpasset et masterstudium. Mens studentene er svært til godt fornøyd med service og administrative funksjoner, er de ikke fullt så fornøyde med informasjon om emnet (noen flere enn før er passe fornøyd her). 80% vurderer samlet faglig utbytte i skalaen svært fornøyd til passe fornøyd. 
  

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Samlet sett får emnet god til svært god evaluering. Dog er altså flere studenter enn før misfornøyde med eksamensresultatet (flere klagesaker), og karakternivået ligger lavere enn tidligere år. Det kan være grunn til å se på vanskegraden i eksamensoppgaven ift masternivået, evt. vurdere om undervisningen bør ta mer opp "overgangsproblemer" fra vitenskapsteori til forskningk, til praksis. Dette følges opp i PU.