OD1ANA - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Praktisk gjennomføring gikk ellers bra, men det var et svært stort problem i hode og hals disseksjonskurset pga mangel på undervisningsmateriale (lik). Kurset hadde 45 studenter, som ble delt i 4 grupper. Kurset burde ha hatt 4 lik, slik at studentene (6-7 stk) i hver gruppe kunne ha hatt mulighet til å dissekere og se hva som blir dissekert for å lære det står i opplegget til kurset. Kurset hadde ikke 4 men bare 3 lik (det har faktisk vært bare 3 lik for kurset i de siste årene), som det kunne bruke. Desverre et av likene var ikke fiksert, og var ikke brukbart i hele tatt. Dvs at kurset hadde bare 2 brukbare lik å dissekere. Dvs 12/13 stk studenter på et halvdel av lik samtidig. Det gjorde praktisk gjennomføring av kurset umulig på det nivå, som det må være.

Strykprosent og frafall

1 stryk (2%); alle som hadde oppmeldt til møtt frem til eksamen.

Karakterfordeling

Stryk = 1, E = 1, D = 1, C = 11, B = 23, A = 8

Studieinformasjon og dokumentasjon

Lagt ut i Studentportalen, mi side.

Tilgang til relevant litteratur

Informasjon av anbefalte pensumbøker ble lagt ut på mi side. Itillegg ble største del av forelesnings slides/notater lagt ut på mi side.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokalene er bra. 

Andre forhold

Det kunne ha vært ønskelig at det var prosector minores, som arrangerte kollokviene i embryologi og hode og hals makroanatomi slik opplegget er planlagt i emne. I år og ifjor var det faglærerne som hadde kollokviene.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Svarprosent var litt lav, bare 13 stk (29%) av 45 studentene svarte.

Oppsummering av innspill

Det faglige innhold generelt i emnet og på forelesningene til enkelte lærere ble vurdert til passe.
Det pedagogisk nivå generelt i emnet ble vurdert dårlig, men på forelesningene til enkelte lærere ble vurdert til dårlig, greit eller svært godt.

Organisering av emnet ble vurdert til fra alt for dårlig til god, så det var mye variasjon her.
Arbeidsmengden ble vurdert til passe av de fleste som svarte. 

Hode og hals disseksjonskurset, makroanatomiske demonstrasjonene og histologikurset ble vurdert som meget nyttige med passe arbeidsmengde og greit organisering. Generelt bra var også kollokviene og arbeid til prosector minores i disseksjonskurset.
Generelt dårlig var dårlig informasjon om opplegget med arrangering av eksamen.

Ev. underveistiltak

Ikke noe

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Fordi 71% av studentene svarte ikke på evalueringen, er jeg noe usikker på hvor stor vekt en kan legge på evalueringen. Det hadde vært nyttig f.eks. å vite hvor mange ganger av total antall forelesningene studentene hadde vært på.

Antall på lik i disseksjonskurset må være 4 stk neste år og senare etter det slik opplegget er planlagt for at studentene har mulighet til å nå læringsmålene. 

De fleste lærerne må huske hvor viktig det er å fokusere på de viktigste sakene på forelesnigene og gi studentene mulighet til å lese en del av pensum selv. En kan tro at dermed blir forelesningene pedagogisk betre.

Studentadministrasjonen må sette informasjon om opplegget for organisering av eksamen (skriftlig eksamen, dagen etter da informasjonen av lotteri til praktisk eksamen blir publisert, og praktisk eksamen) på mi side samme tid da den legger ut timeplanen til studentene (altså allerede nå i vår). En kunne spørre hvis det er en god ide å ha ekstern forelesere i kurset, fordi det skjer lett at personen kommer ikke til forelesningen (slik det skjedde iår). Det har vært problemer angående den samme forelesningen også tidligere pga at det burde ha blitt holdt av en ektern person.