OD2KLIFØR - emnerapport 2010 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

De viktigste temaene i blokken "Integrert klinisk innføringskurs" er kliniske rutiner og hygiene, pasientkommunikasjon, anamnese, undersøkelser, diagnostikk, behandlingsplanlegging, journalforskrifter og lokal anestesi. Fagene kariologi, mikrobiologi, odontologisk røntgendiagnostikk, oral kirurgi & oral medisin og periodonti samarbeider med Senter for odontofobi og Klinikk for pasientmottak om undervisningen i blokken "Integrert klinisk innføringskurs Innføringskurset omfatter forelesninger, demonstrasjoner, seminarer og kliniske øvelser 

Strykprosent og frafall

Tverrfaglig skriftlig prøve ble hold i 5. semester. Prøven må være godkjent for at kandidaten skal kunne starte med ordinær pasientbehandling. Det rapporteres om 100% gjennomføringsprosent 

Karakterfordeling

Klinisk tjeneste og skriftlig prøve: Bestått/ikke-bestått. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Noe ligger på Mi side, noe deles ut gjennom kull tillitsvalgt, eller på forelesning.

Tilgang til relevant litteratur

Anbefalt litteratur og målbeskrivelse, samt momentliste som inneholdt pensum var utlevert til alle studenter ved forelesning. Hand- outs leveres ut ved hver forelesning

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Klinisk undervisning foregår hovedsakelig på studentklinikken. Klinikkpersonalet har god kunnskap til anvendt materiale og uniter, og bistår studentene dersom nødvendig

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Svarprosenten var lav (kun 20 respondenter av 38). Fagområdet går ut ifra at gjenparten er fornøyd med teoretisk og klinisk undervisning slik den fremstår per dags dato

Oppsummering av innspill

Generelt synes det som den teoretiske del av undervisningen blir godt mottatt. De fleste opplevde utbytte av forelesningene (45% svarte god utbytte og 40% svarte meget god utbytte). Arbeidsmengden oppleves som overkommelig av nesten alle studentene (ca 52%). Kvaliteten på forelesningene ble opplevd som god fra de fleste (ca 85%). 42% av studenter var fornøyd med foreleserne/veilederne og 55% svarte både og. Vanskelighetsgrad av faget var i stort sett ikke spesielt vanskelig ca 65%. 

Kommentar (fra studenter): - -ønskes en del forelesninger før sommerferie, – ønskes mer tid til øving på hverandre i klinikken, - ønskes mer tid for skriftlig prøve  


Generelt synes det som den kliniske del av undervisningen blir godt mottatt. De fleste opplevde utbytte av forelesningene (50% svarte god utbytte og 40% svarte meget god utbytte). Arbeidsmengden oppleves som ikke stor av ca 40% og stor av 35% av alle studentene. Den kliniske tjeneste var verken for stor eller for lite krevende(55%). Ca 60% av studentene har ikke fått tilbakemelding fra lærer i faget. Ca 58% er ikke fornøyd med måten tilbakemeldinger fra lærer gis. Ca 55% var fornøyd med lærerstøtten i faget. Ca 50% var fornøyd med klinikksekretærens støtte i faget. 65% svarte at av og til var mye venting på instruktør. 55% var fornøyd med de fysiske arbeidsforholdene i faget.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det er imidlertid gledelig at påfallende mange studenter er fornøyde med undervisning (teoretisk og klinisk).