ARK104 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen gikk greit. Undervisningen var fordelt på fire faglærere, med professor Ingvild Øye som emneansvarlig. Undervisningen ble delt mellom: emneansvarlig, pluss forsker Sæbjørg W. Nordeide (CMS), stipendiatene Irene Baug og Sigrid Samset Mygland ved AHKR som del av deres pliktarbeid. Også materialkursene ved Bergen Museum og Bryggens Museum ble greit gjennomført, og alle studentene møtte opp. Undervisningsrommene fungerte greit og alt utstyr var i orden. Det lot seg også gjøre å endre oppsatte tider, slik at det ble lettere å gjennomføre undervisningen for den av lærerne som hadde problemer med tidlig fremmøte. 

Strykprosent og frafall

Av 31 oppmeldte kandidater, møtte 28 til oppgaveskriving av Kark-oppgaver, som var vurderingsformen dette semesteret. Av disse besto 28 eksamen. 
Det ble avlagt 375 studiepoeng under emnet.

Karakterfordeling

Karakterene fordelte seg fra B til E, med et snitt på D. Dette er svakere enn det som har vært normalt under dette emnet.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjon har skjedd gjennom utlagt informasjon om emnet på Mi side. Notater og lysark har også vært lagt ut av enkelte av foreleserne. 

Tilgang til relevant litteratur

Det var en del feil i kompendiet (manglende sider og artikler). Dette ble rettet opp av Studia. Det ble ellers Ikke meldt om problemer.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokaler og læringsutstyr har fungert meget godt i forhold til gruppens størrelse.

Andre forhold

Ingen spesielle.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Ingen studentevaluering av emnet dette semesteret, men momenter fra forrige evaluering ble tatt hensyn til og forbedret V2010.

Oppsummering av innspill

Ingen spesielle innspill.

Ev. underveistiltak

Ingen.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Til tross for at studentene viste stor interesse og var engasjerte under forelesningene og oppgaveskrivingen var det gjennomgående svakere resultater på oppgavene enn vanlig. Hva dette skyldes, vil bli nærmere vurdert av faglærerne. Det kan være aktuelt å gå enda grundigere inn på kommentering og veiledning i forbindelse med Kark-oppgaver. I forhold til forrige evaluering var det gjort forbedringer med hensyn til tid for innlevering av oppgaver. Pensum var også blitt oppjustert.