MKU101 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset ble gjennomført på en tilfredsstillende måte, til tross for utfordringene som oppsto da en av de tre oppsatte foreleserne ble sykmeldt helt i starten av semesteret, og var ute av emnet hele semesteret. Undervisningen ble utført av en stipendiat fra sosialantropologi som pliktarbeid, en postdoktor fra arkeologi (vikar for den sykmeldte), og en fast ansatt fra religionsvitenskap. Eksamensarbeidet ble utført av stipendiaten og den fast ansatte. Undervisningstilbudet i arkeologi ble redusert pga sykdomsfrafallet, til gjengjeld ble undervisning fra religionsvitenskap noe øket. Undervisningen besto av forelesninger (15 dbt), oppgaveseminar (1 dbt), forelesing/film (3 dbt), "ekskursjon"/seminar på SMI/Ressurssenteret (1 dbt). I tillegg skriver studentene en obligatorisk oppgave som må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Alle som leverte besto, en av disse etter to forsøk. De som leverte svake oppgaver fikk skriftlig tilbakemelding med kommentar til oppgaven.

Strykprosent og frafall

21 % stryk. Av 54 oppmeldte var det 43 som leverte og fikk godkjent obligatorisk oppgave i april, plus 2 som hadde godkjent oppgave fra før. Av disse 45 møtte 42 til eksamen, en trakk seg under eksamen pga sykdom, 9 av de resterende, 21 %, strøk. 

Karakterfordeling

A: 2 - B: 11 -  C: 12 - D: 6 - E: 2 - F: 9. Snittkarakter: C. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjon er god. På orienteringsmøtet får studentene utdelt veiledning som også ligger på Min side, der informasjon ellers blir jevnlig oppdatert. Min side blir generelt flittig brukt til å informere studentene, og formidle oversikter over forelesningsinnhold, kart og bildemateriale.

Tilgang til relevant litteratur

Også dette semesteret var det noe problemer i starten, med litteratur som ikke var på plass på Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Alt har fungert godt.

Andre forhold

Ingenting å bemerke.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Ingen særskilt evaluering er gjennomført.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet er sårbart fordi det er få personer i miljøet som er disponible eller har kompetanse til å undervise i det. Ved sykdomsfrafall både våren 2009 og våren 2010 ble det nødvendig å gjøre ekstraordinære tiltak for å løse en vanskelig situasjon. Planleggingen av dette semesteret var i utgangspunktet usedvanlig utfordrende pga. at vår faste foreleser i arkeologi ikke lenger var tilgjengelig. Da den som skulle overta undervisningen ble skadet og sykmeldt fra starten av semesteret resulterte det i et redusert undervisningstilbud i arkeologi. Skjer noe liknende på nytt i 2011 vil man i verste fall ikke kunne tilby studentene undervisning. Emnet har obligatorisk oppgaveskriving, men kun ett oppgaveseminar (én dobbelttime). Det ville uten tvil vært en fordel å øke undervisningstilbudet omkring oppgaveskriving, men det forutsetter tilføring av ressurser.