Det ble gjennomført en detaljert kartlegging og fordeling av arbeidsoppgaver i BIOBAS-organisasjonen før semesterstart. Samarbeidet mellom den administrative og faglige ledelsen har fungert meget tilfredsstillende.
Det var noe lavere strykprosent enn i fjor.
Karakterfordelingen var noe forbedret mhp i fjor.
Medvirkende årsaker til årets gode resultater kan være at:
- de gjennomførte forbedringer i undervisningen har virket
- ulike kull kan variere noe fra år til år
- vanskelighetsgraden på eksamenssettet kan variere noe fra år til år.
Evalueringsskjema
I evalueringen fra studentene ser vi igjen mye av det samme som tidligere år, kanskje med tendenser av forbedring innen noen områder (se nedenfor).
Kort sagt synes studenten at:
- organiseringen fungerer bra
- emnet er interessant, men stort og tungt mhp innhold
- litt varierende mhp praktiske kurs
- litt varierende mhp forelesninger
- kollokviene fungerer ganske bra, men det er lavere oppmøtet er lavere enn ønsket.
Dette året var vi tre som delte på BIOBAS-ledelsen, og vi har hatt definerte arbeidsoppgaver. Denne ledelsesformen og samarbeid med Studiseseksjonen og Undervisningsavdelingen har fungert veldig bra. Vi har jobbet videre på de gode prosessene som allerede var startet, og i år har vi blant annet gjennomført:
- Kartlegging og definering av arbeidsoppgaver i BIOBAS-organisasjonen
- Revidering av labkursheftet og øvelser
- Revidering av momentlisten som nå heter Timebeskrivelser og inkluderer læringsmål (fom våren 2010)
- Laget pensumbok i Biobas-kjemi - Gjort tiltak mot kollokviene.
Vi fikk en ekstraordinær situasjon i histologien tidlig i høstsemesteret pga sykdom, men takket være god dugnadsinnsats klarte vi å fylle opp listen med vikarer (det var til god hjelp at vi allerede hadde laget oss en pandemiplan i tilfelle influensautbrudd). Situasjonen og undervisningen normaliserte seg imidlertid ganske raskt igjen.
For kommende kull (2010-2011) gjør vi følgende tiltak:
1) ny undervisningsplan (temarekkefølgen i timeplanen)
2) oppfordrer hver enkelt foreleser til tydelig kommunikasjon
3) ytterligere grep mhp kollokvier