BIOBAS - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det ble gjennomført en detaljert kartlegging og fordeling av arbeidsoppgaver i BIOBAS-organisasjonen før semesterstart. Samarbeidet mellom den administrative og faglige ledelsen har fungert meget tilfredsstillende.

Strykprosent og frafall

Det var noe lavere strykprosent enn i fjor.

Karakterfordeling

Karakterfordelingen var noe forbedret mhp i fjor.


Medvirkende årsaker til årets gode resultater kan være at:

- de gjennomførte forbedringer i undervisningen har virket

- ulike kull kan variere noe fra år til år

- vanskelighetsgraden på eksamenssettet kan variere noe fra år til år.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringsskjema

Oppsummering av innspill

I evalueringen fra studentene ser vi igjen mye av det samme som tidligere år, kanskje med tendenser av forbedring innen noen områder (se nedenfor). 


Kort sagt synes studenten at:

- organiseringen fungerer bra

- emnet er interessant, men stort og tungt mhp innhold

- litt varierende mhp praktiske kurs

- litt varierende mhp forelesninger

- kollokviene fungerer ganske bra, men det er lavere oppmøtet er lavere enn ønsket.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Dette året var vi tre som delte på BIOBAS-ledelsen, og vi har hatt definerte arbeidsoppgaver. Denne ledelsesformen og samarbeid med Studiseseksjonen og Undervisningsavdelingen har fungert veldig bra. Vi har jobbet videre på de gode prosessene som allerede var startet, og i år har vi blant annet gjennomført: 


- Kartlegging og definering av arbeidsoppgaver i BIOBAS-organisasjonen

- Revidering av labkursheftet og øvelser

- Revidering av momentlisten – som nå heter ”Timebeskrivelser” og inkluderer læringsmål (fom våren 2010)

- Laget pensumbok i Biobas-kjemi - Gjort tiltak mot kollokviene.

Vi fikk en ekstraordinær situasjon i histologien tidlig i høstsemesteret pga sykdom, men takket være god dugnadsinnsats klarte vi å fylle opp listen med vikarer (det var til god hjelp at vi allerede hadde laget oss en pandemiplan i tilfelle influensautbrudd). Situasjonen og undervisningen normaliserte seg imidlertid ganske raskt igjen.

For kommende kull (2010-2011) gjør vi følgende tiltak:

1) ny undervisningsplan (temarekkefølgen i timeplanen)

2) oppfordrer hver enkelt foreleser til tydelig kommunikasjon

3) ytterligere grep mhp kollokvier