KJEM110 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen omfatter emnene KJEM110 og FARM110. Rapporten gjelder derfor begge emnene om ikke annet er spesifisert. Undervisningen ble gitt som forelesninger (2x2t pr uke), kollokvier (4x2t pr uke), og orakeltjeneste i uken før eksamen. I tillegg ble det utført et laboratoriekurs med 5 øvelser over 5 uker. Det ble gitt laboratorieforelesninger (2t) i tilknytning til øvelsene. Laboratoriekurset ble gjennomført de fire første dagene i uken, men annenhver uke. Dette forlenger kursperioden, men gir en jevnere arbeidsbelastning og studentene får bedre tid til journalskriving. I tillegg blir det godt samsvar mellom tema i forelesningene og øvelsene på laboratoriekurset. Forelesningene ble avsluttet i midten av mai for å unngå kollisjoner med eksamensforberedelser i andre emner. Kollokvier og orakeltjenesten fortsatte frem til eksamen 3. juni. Fremmøtet på kollokviene var dårlig, slik at tilbudet våren 2010 ble redusert til 3 kollokvier per uke i mars, og til 2 i april. Grunnen til dårlig fremmøte kan være at fullstendige løsninger til alle oppgavene ble lagt ut etter hver kollokvieuke. Dette er populært, men fremmer ikke behovet for å gå på kollokvier. Fremmøtet på forelesninger og lab-forelesninger var imidlertid meget godt. Emnet inneholdt en obligatorisk innleveringsoppgave med frist 22. februar. Det blir ikke gitt karakter for innleveringsoppgaven, men 40% må være korrekt for å få oppgaven godkjent. Emnet inneholder også en midtsemestereksamen basert på flervalgsprøver over 2 timer. Eksamen ble gjennomført 22. mars uten problemer, og oppfattes stort sett som en positiv del av mappen. Studentene fremhever fordelen ved at en blir tvunget til jevnt arbeid gjennom semesteret. Arbeidsmengden oppfattes som passe og de fleste gjorde det som ventet eller litt dårligere enn ventet på denne eksamenen. 

Strykprosent og frafall

Det er lite frafall for emnet. Det er positivt siden de fleste bare har 3KJ eller KJEM100 som grunnlag, og liten lab-erfaring. Det meldte seg reelt 97 studenter til laboratoriekurset og 92 fullførte. Tilsammen 102 studenter gjennomførte midtsemestereksamen. Til avsluttende eksamen var det til sammen 128 studenter påmeldt, 107 møtte og 85 besto eksamen. Det gir en strykeprosent på 21% av dem som møtte. Dette er høyere enn for V2009 (15%). Strykeprosenten på midtsemestereeksamen var 20% og ga dermed omtrent samme resultat som til avsluttende eksamen. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingene i de to emnene er (antall studenter i parentes): KJEM110: A(9), B(16), C(18), D(13), E(8), F(17) FARM110: A(4), B(4), C(7), D(5), E(1), F(3). Dette gir snittkarakter C for både KJEM110 og FARM110, og karakterer som er rimelig bra fordelt. Karakterene beregnes som et vektet middel av midtsemestereksamen (30%) og avsluttende eksamen (70%). 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen Mi side fungerer utmerket som forum for opplysninger og løpende informasjon. Laboratorieheftet og alle kollokvie- og eksamensoppgavene, samt fasit til disse blir også lagt ut der. Informasjon blir også gitt på forelesningene. I tillegg blir en mengde spørsmål og henvendelser besvart på e-post. Evalueringen tyder også på at studentene er godt fornøyde med informasjonen i løpet av semesteret. Emnet er for øvrig basert på skrivepedagogikk, dvs. at studentene tar fullstendige notater på forelesningene. Det blir derfor ikke lagt ut forelesningsnotater på Mi side. .

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken og hjelpelitteratur blir solgt gjennom Studia. Studentene er godt eller svært godt fornøyd med læreboken. Laboratorieheftet og tidligere eksamensoppgaver blir gjort tilgjengelig på Studentportalen. Det samme gjelder fullstendige løsningsforslag til kollokvieoppgaver og eksamensoppgaver.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 1 fungerer godt som forelesningsrom. Det audiovisuelle utstyret fungerer bra, bortsett fra at mikrofon og høyttaler fungerer dårlig. Det samme gjelder lysark-prosjektøren. Studentene opplever det som en fordel at både lysark, tavle og prosjektør kan brukes i undervisningen. I tillegg blir det utført en rekke demonstrasjonsforsøk. Laboratoriesalene ble benyttet de fire første dagene i uken og med maksimalt 20 studenter pr gruppe. Lokalene og ordningen fungerte fint. 

Andre forhold

KJEM/FARM110 blir i vårsemesteret i stor grad tatt av studenter som ikke tar sikte på BSc eller MSc i kjemi. Noen har tatt KJEM100 om høsten og fortsetter med KJEM110 i vårsemesteret. Det er i underkant av 30% som har 3KJ som bakgrunnskunnskap. Dette gir en nokså inhomogen gruppe av studenter der kunnskapsnivå og interesse for faget varierer sterkt. Dette er en utfordring for foreleser og laboratoriepersonalet. I tillegg er det mange ulike emner som blir tatt ved siden av KJEM110. Noen av disse krever feltarbeid og ekskursjoner. Avviklingen av emnet krever derfor god planlegging og fleksibilitet i gjennomføringen. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført nettbasert evaluering. Dette funger bra, men bare 41% av studenter svarte. Jeg tror likevel at svarene er representative. De samsvarer også bra med tidligere evalueringer av emnet. Det anbefales at evalueringen foretas etter at laboratorieundervisningen er ferdig, men før eksamen. For KJEM110 vil det si i begynnelsen av mai. Det vil være nyttig om det ble regnet ut en vektet middelverdi for hvert spørsmål.

Oppsummering av innspill

Studentene gir svært god tilbakemelding på forelesningene og rapporterer om stor klarhet og stort engasjement i fremstillingen, og om et høyt læringsutbytte. Gjennomføringen av laboratoriekurset får også god kritikk med ros av lab-personalet. Studentene rapporter at de får god hjelp på laboratoriet, men at tilbakemeldingene fra stipendiatene ikke er ensartet. Læringsutbyttet er også her bra. Mange av studentene synes også at de kunne fått karakter på laboratoriearbeidet, siden så mye tid blir brukt på denne delen av undervisningen. Kollokvielederne får også god tilbakemelding, selv om bare et fåtall av studentene følger kollokviene. Studentene setter pris på gode notater fra forelesningene og på variasjon i fremføringen, selv om noen synes at det blir mye skriving. Demonstrasjonsforsøkene er svært populære. Studentene oppfatter laboratoriekurset som arbeidskrevende. Totalt sett blir arbeidsmengden vurdert som noe større enn 10 studiepoeng. Trivselsfaktoren er høy med god kontakt med undervisningspersonalet og medstudenter. 

Ev. underveistiltak

Resultatet av midtsemestereksamen ga også i år omtrent samme resultat som til avsluttende eksamen. Eksamen i år ble lagt til 3. juni, dvs. etter KJEM131 (26. mai), men før KJEM130 (9. juni). Dette ser ut til å fungere bra. 

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet KJEM/FARM110 ser ut til å fungere godt. Det er funnet en god balanse mellom variasjon i fremstillingen kombinert med tid til skriving og demonstrasjonsforsøk. Den totale arbeidsmengden synes å være passe eller litt stor i forhold til 10 stp. Kombinasjonen av KJEM/FARM110, 130 og 131 i vårsemesteret er imidlertid arbeidskrevende på grunn av laboratoriekursene. Mange av studentene har ingen eller liten erfaring med kjemisk laboratoriearbeid og oppfatter spesielt starten av kurset som svært arbeidskrevende. Det må legges vekt på at studentene får samme informasjon og hjelp fra alle labveilederne. Eksamensresultatene er tilfredsstillende med tanke på studentenes bakgrunn, selv om antall stryk er noe høyere enn tidligere år. Det er imidlertid godt samsvar mellom midtsemestereksamen og avsluttende eksamen.