KJEM130 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen omfatter emnene KJEM130 og  FARM130. Undervisningen i KJEM130 og  FARM130 er identisk, og rapporten gjelder derfor begge emnene. Undervisningen ble gitt som forelesninger (2 x 2t pr uke i 15 uker) og kollokvier (3 x 2t pr uke i 12 uker).  Alle kollokviene ble ledet av samme person (mastergradsstudent). Forelesningene ble gitt i form av PowerPoint presentasjon, tavleundervisning og bruk av lysark. De 3 siste forelesningsukene ble brukt til repetisjon og gjennomgang av tidligere eksamensoppgaver - i stor grad basert på innspill fra studentene. Vurderingsformen var en avsluttende skriftlig eksamen. 

Strykprosent og frafall

KJEM130: Antall kandidater (oppmeldt): 125; Antall møtt til eksamen: 105; Antall stryk  og antall avbrutt (19 + 1) = 19%; Antall med legeattest: 3
FARM130: Antall kandidater (oppmeldt): 23; Antall møtt til eksamen: 22; Antall stryk  og antall avbrutt (2 + 0) = 9%; Antall med legeattest: 1

Strykprosenten er på samme nivå som ved tilsvarende eksamen V2009.

Karakterfordeling

KJEM130: A: 15% B: 13% C: 24% D: 17% E: 11% Snitt: C      
FARM130: A: 18% B: 36% C: 27% D: 0% E: 9% Snitt: B

Hele karakterskalaen er tatt i bruk. I forhold til en normalfordelingskurve forekommer noen flere A og noen flere stryk. Karakterfordelingen skiller seg lite fra tilsvarende fordeling basert på resultater oppnådd i faget V2009.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjon ble gitt av Seniorkonsulent ved Kjemisk inst., på Studentportalen/Mi side og under forelesninger. Mange henvendelser og spørsmål ble besvart via e-post. 

Tilgang til relevant litteratur

Lærebok, ’Study Guide’ og molekylbyggesett var tilgjengelig hos lokal Studia forhandler. Delen av forelesningene som ble gitt som PowerPoint presentasjon, ble lagt ut som ’handouts’ på Studentportalen/Mi side - de fleste før hver forelesning. Alle kollokvie- og eksamensoppgaver, inkludert fullstendige løsningsforslag ble også lagt ut på Studentportalen/Mi side. Fullstendige løsningsforslag til kollokvieoppgaver ble bevisst utlevert sent i semesteret for å få et best mulig oppmøtet på kollokviene. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 1 fungerer godt som forelesningssal. To ganger har lyskanon vært defekt, men hjelp har innfunnet seg raskt.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Følgende spørsmål har i studentevalueringene blitt koblet til hvorvidt studentene har forberedt seg til forelesningene eller ikke.  I forbindelse med forberedelse har studenten delt seg i boksene: a) NEI, b) AV  og TIL, og c) JA. Tallene som er oppgitt er indeks-tall (100 er maks, kategori 6 på alle studenter). 
Klarhet i fremstillingen (foreleser). 1 til 6, der 1 er meget uklar og 6 er meget klar:  a) 75, b) 80, c) 93.
Engasjement i fremstillingen (forelesninger) 1 til 6, der 1 er lite engasjerende og 6 er svært engasjerende: a) 82, b) 83, c) 97.
Hvordan har læringsutbyttet av forelesningene vært (KJEM/FARM130)? 1 til 6, der 1 er svært lavt læringsutbyttet og 6 er svært høyt læringsutbyttet:  a) 64, b) 72, c) 90.
Basert på det datagrunnlaget som foreligger, er det er klart at både Klarhet og Engasjement i fremstilling samt Læringsutbytte stiger betydelig med økende selvstudium før forelesning. 
Når spørsmålet: Hvor mange timer har du brukt i snitt i selvstudium (evnt før og etter forelesningstime (dvs pr 45 min forelesning) dette semesteret i KJEM/FARM130? også blir koblet til hvorvidt studentene har forberedt seg til forelesningene eller ikke fremkommer a) 3,1 time, b) 3,4 timer, c) 3,0 timer.  (I a) er de som overhode ikke har gjort noe selvstudium i forhold til forelesningene tatt ut av materialet).  Med forbehold om at datagrunnlaget som foreligger er tilstrekkelig, er det interessant at de som har forberedt seg til forelesningene ikke har angitt å bruke mer tid til selvstudium i forbindelse med forelesningene enn de som har forberedt seg i mindre grad.
Kollokviene har hatt god deltagelse. Alle kollokviene ble ledet av samme kollokvieleder, som får svært gode tilbakemeldinger. Det har vært mye kommunikasjon mellom foreleser og kollokvieleder i forbindelse med kollokviene.
Mange av studentene kommenterer at forelesningsstart kl. 8.15 to dager på rad kan være vanskelig.
Noen av studentene kommenterer at kombinasjonen KJEM/FARM130 og KJEM/FARM131 i samme semester kan virke uheldig.