KJEM131 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Potensial for forbedringer er alltid tilstede, spesielt gjelder dette når nye laboratorie eksperimenter skal tas inn i pensum. Hvert år foretas det utskiftning eller endringer av øving(er). Selv om ny øvinger er testet ut i forkant, vil det nesten alltid oppstå problemer som man ikke har diskutert i undervisningsteamet. Dette oppleves sikkert som frustrerende (eller irriterende?) for studentene. Kurset krever mye innsats fra studentene (og for oss i undervisningsteamet):
• de må utføre forberedelser til hver enkelt laboratorieoppgave
• ved oppstart av hver enkelt laborasjon gir undervisningsassistentene en detaljert gjennomgang av den aktuelle oppgaven. 
• de må skrive laboratorierapport for alle øvingene (12), som alle må godkjennes for å få adgang til eksamen
• de har tilbud om å delta på forelesninger (2t/uken). Forelesningene har ofte et innslag av materiale som ikke finnes i læreboken, men som alltid vedrører tema i pensum. Det er overhode ikke slik som noen studenter påstår, at det blir undervist ”utenfor pensum”…

Strykprosent og frafall

Meget tilfredsstillende

Karakterfordeling

Meget tilfredsstillende. Kurset krever mye arbeid av studentene, og det gir et positivt utslag i
Karakterene også, faktisk får majoriteten karakteren – B–. De av studentene som
får dårligere karakterer har vanligvis en tildel dårlig ”record” på laboratorierapportene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det er et ”kontinuerlig og stort trykk” på at studentene ønsker tilgang til slides benyttet på forelesning. Dette har jeg vært motstander av. Jeg har imidlertid lempet på dette ved å lage redigerte utgaver av forelesningsbildene. Disse har jeg vanligvis lagt på nett 2-5 dager etter forelesning. Disse ”hands-out” må ikke bli et alternativ til forelesning, men kun et supplement. Det ble også benyttet ”halvfabrikata” på forlesningene. Dette var kompliserte bilder (reksjonsmekanismer) hvor studentene selv måtte tegne inn mekanismepiler (den sentralen delen av mekanismen).

Tilgang til relevant litteratur

Relevant litteratur finnes det godt av for kurs i grunnleggende laboratoriekurs i organisk kjemi. Jeg har ikke full oversikt om hva som finnes på univ. biblioteket, men kurset fordrer at studentene skaffer seg sin egen lærebok, og denne dekker fullt ut pensum. Selv om jeg er ”motstander” av utdeling av slides fra forelesningene har jeg startet med dette. ”Full pakke” bli ikke lagt ut på kurs web, men en redigert versjon.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold

Tilfredsstillende, spesielt de tre siste årene har vi hatt muligheter til noe og nødvendige oppgraderinger av utstyr. Iløpet av det siste  årene har vi i tillegg fått oppgradert en del utstyr på midler stilt til disposisjon av sentral HMS avdeling. Kurset har også nok tilgang til undervisningsassistenter og teknisk personale.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Dessverre har en del av studentene besvart spørreskjema på en useriøs måte (eller de demonstrerer umodenhet), men flesteparten av studentene gir konstruktive innspill til hva som bør forbedres. Igjen tar flere opp problemet med å studere fagene KJEM130 og KJEM131 parallell. Flott at dette vil bli endret. Mange problemer og ”misnøye” bunner i
det faktum at for eksempel det sentrale temaet reaksjonsmekanismer er tatt med
 i kurset KJEM131. Dette møter de lenge før dette er omhandelt i
KJEM130. Flere påpeker/klager på at lite av tiden i forelesningene blir benyttet til gjennomgå ”det de skal gjøre på labben.” Dette har vært hensikten også, da student assistentene gjennomgår den praktiske delen den samme dagen som de skal gjøre den aktuelle oppgaven på laboratoriet. Studentene påpeker at kurset krever mye tid –
noe de har rett i. Omfanget av pensum er riktig, og kan ikke redusere, men vi kan vurderer om noen av laboratorierapportene skal skrives på en forenklet måte. Konkret kan dette for eksempel gjøres ved at det benyttes skjemaer hvor de fyller inn resultater /observasjoner. Dette vil lette ”trykket” i den første delen av kurset hvor de også må settes seg inn i mye nytt – både praktisk og teoretisk.