Ikke noen store problemer. Men, mange studenter liker ikke å møte opp til teoriforelesning 08:15. Selv om jeg ikke har noen problemer med dette - selv er jeg enig med studentene. Konsekvensen for kurset er at mange studenter velger å ikke møte av den grunn. For mange ble også den harde vinteren 2010 et stort problem fordi det var vanskelig å komme seg til realfagbygget hvis en ikke bodde i sentrum.
Tendensen i mange år har vært at studenter som er usikre på om de klarer å bestå eksamen i KJEM122, uteblir (2 stk i 2010). Ergo er det generelt få stryk på dette kurset. Eksamen er en blanding mellom teori- og laborasjonspensum. Selv om studentene befarer at eksamen skal bli vanskelig utfra teoripensum, er resultatet vanligvis bedre enn forventet grunnet den blandingen.
Eksamenene i KJEM122 pleier å gi karakterer i intervallet C+ till B-, sett utfra de faktiske resultatene i poeng regnet. Dette året var resultat nok så godt. Det skyldes til del at dette kullet generelt var bedre/flinkere enn snittkullet. De studenter som ikke møter pleier nesten alltid å møte på kontinueringseksamen, og består da vanligvis eksamen, men med lav karakter. Det komplette snittresultatet for kurset blir derimot aldri rapportert. N.B. også at strykkarakter ikke teller når snittkarakteren beregnes ved UiB.
Jeg er ikke klar over hva som skal kommenteres under denne rubrikken. Likevel: Kursansvarlig prøver å informere studentene om studiepensum og andre viktige elementer innenfor studiekurset kontinuerlig og nok så detaljert. Kursleder svarer også på spørsmål (epost/telefon) fra studentene raskt, selv om det er på kvelden og/eller under en weekend dvs. utenfor det som til vanlig er definert som 'arbeidstid' ved UiB. Forelesninger skjer i hovedsak via tavle og ikke ved bruk av elektroniske forelesningsnotater. Filosofien er at kurset inneholder forelesninger som studentene skal få med seg. De som av en eller annen grunn ikke kan komme, kan få en personlig informasjon kring innholdet. Studenter som bevisst velger å ikke komme får også ta konsekvensene av dette; Det finnes alltid noen eksamenspørsmål som kun de som vært nærværende på forelesningene kan besvare.
Se ev. under 'Kommentar til studentevalueringene'.
Ingen problemer med resurser selv om studentene ikke liker auditorium 3 som er litt for trangt. Laboratoriekurset har i det hele adekvate resurser også i termer av personal.
Læreboken er til dels et problem i KJEM122. Det finnes beklageligvis ikke en bok på markedet som har tydelig tyngdepunkt i det som er kjernepensum i kurset. Kompromisset er en bok som inneholder pensum, men derutover material som ligger på et høyere nivå. Dette blir tydelig forklart for studentene i forlesingene og i studiepensum. Likevel er det noe vanskelig for studentene å lese denne boken som ligger mye nærmere forskningen innenfor fagfeltet enn det de er kjent med. Boken har ikke fargeillustrasjoner og inneholder mange litteraturreferanser, noe som studentene på dette nivået heller ikke er kjent med. Fordelen er at denne boken kan brukes senere i utdanningen, men selv om studentene blir informert om dette er det ikke noe som de ser som noe positivt i denne fasen. Studentene er tydeligvis meget følsomme overfor innstilte forelesninger selv om de blir informert. I 2010 skjedde dette en gang grunnet sykdom og en gang grunnet at foreleser glemte PC og forelesningen i hjemmet(!) på vei til forelesningen. Derutover pleier foreleser (i samråd med studentene) å flytte noen teoriforelesninger fra torsdag 08:15 til fredag 10:15 - når det ikke er behov for laboratorieforelesning i den uken. Selv om studentene er tilfreds (og flere møter opp) med dette senere tidspunktet, liker de likevel og tydeligvis ikke avvik i skjemaet, selv om dette ikke forårsaker kollisjoner med andre fag.