KJEM122 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Ikke noen store problemer. Men, mange studenter liker ikke å møte opp  
til teoriforelesning 08:15. Selv om jeg ikke har noen problemer med  
dette - selv er jeg enig med studentene. Konsekvensen for kurset er at  
mange studenter velger å ikke møte av den grunn. For mange ble også  
den harde vinteren 2010 et stort problem fordi det var vanskelig å  
komme seg til realfagbygget hvis en ikke bodde i sentrum.

Strykprosent og frafall

Tendensen i mange år har vært at studenter som er usikre på om de  
klarer å bestå eksamen i KJEM122, uteblir (2 stk i 2010). Ergo er det  
generelt få stryk på dette kurset. Eksamen er en blanding mellom  
teori- og laborasjonspensum. Selv om studentene befarer at eksamen  
skal bli vanskelig utfra teoripensum, er resultatet vanligvis bedre enn  
forventet grunnet den blandingen.

Karakterfordeling

Eksamenene i KJEM122 pleier å gi karakterer i intervallet C+ till B-,  
sett utfra de faktiske resultatene i poeng regnet. Dette året var  
resultat nok så godt. Det skyldes til del at dette kullet generelt var  
bedre/flinkere enn snittkullet. De studenter som ikke møter pleier  
nesten alltid å møte på kontinueringseksamen, og består da vanligvis  
eksamen, men med lav karakter.
Det komplette snittresultatet for kurset blir derimot aldri  
rapportert. N.B. også at strykkarakter ikke teller når snittkarakteren  
beregnes ved UiB.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Jeg er ikke klar over hva som skal kommenteres under denne rubrikken.  
Likevel: Kursansvarlig prøver å informere studentene om studiepensum  
og andre viktige elementer innenfor studiekurset kontinuerlig og nok  
så detaljert. Kursleder svarer også på spørsmål (epost/telefon) fra  
studentene raskt, selv om det er på kvelden og/eller under en weekend  
dvs. utenfor det som til vanlig er definert som 'arbeidstid' ved UiB.  
Forelesninger skjer i hovedsak via tavle og ikke ved bruk av  
elektroniske forelesningsnotater. Filosofien er at kurset inneholder  
forelesninger som studentene skal få med seg. De som av en eller annen  
grunn ikke kan komme, kan få en personlig informasjon kring innholdet.  
Studenter som bevisst velger å ikke komme får også ta konsekvensene av  
dette; Det finnes alltid noen eksamenspørsmål som kun de som vært  
nærværende på forelesningene kan besvare.

Tilgang til relevant litteratur

Se ev. under 'Kommentar til studentevalueringene'.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ingen problemer med resurser selv om studentene ikke liker auditorium  
3 som er litt for trangt. Laboratoriekurset har i det hele adekvate  
resurser også i termer av personal.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Læreboken er til dels et problem i KJEM122. Det finnes beklageligvis  
ikke en bok på markedet som har tydelig tyngdepunkt i det som er  
kjernepensum i kurset. Kompromisset er en bok som inneholder pensum,  
men derutover material som ligger på et høyere nivå. Dette blir  
tydelig forklart for studentene i forlesingene og i studiepensum.  
Likevel er det noe vanskelig for studentene å lese denne boken som  
ligger mye nærmere forskningen innenfor fagfeltet enn det de er kjent  
med. Boken har ikke fargeillustrasjoner og inneholder mange  
litteraturreferanser, noe som studentene på dette nivået heller ikke  
er kjent med. Fordelen er at denne boken kan brukes senere i  
utdanningen, men selv om studentene blir informert om dette er det  
ikke noe som de ser som noe positivt i denne fasen.

Studentene er tydeligvis meget følsomme overfor innstilte  
forelesninger selv om de blir informert. I 2010 skjedde dette en gang  
grunnet sykdom og en gang grunnet at foreleser glemte PC og  
forelesningen i hjemmet(!) på vei til forelesningen. Derutover pleier  
foreleser (i samråd med studentene) å flytte noen teoriforelesninger  
fra torsdag 08:15 til fredag 10:15 - når det ikke er behov for  
laboratorieforelesning i den uken. Selv om studentene er tilfreds (og  
flere møter opp) med dette senere tidspunktet, liker de likevel og  
tydeligvis ikke avvik i skjemaet, selv om dette ikke forårsaker  
kollisjoner med andre fag.