ARK303 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

ARK303 er et 10 poengs studieemne knyttet til prosjektforberedelse av masteroppgaven. Under individuell veiledning skriver studentene en ca. 10 siders prosjektbeskrivelse for å definere og planlegge masterprosjektet. Prosjektskissene godkjennes av veileder når de er tilstrekkelig ferdig utviklet. Utenom den individuelle veiledningen gis det en felles forelesning med generell rådgivning rundt dette arbeidet, med konkrete eksempler. 
I tilknytning til dette emnet arrangeres også masterseminarer, der alle studenter legger fram prosjektskissene for diskusjon blant studentene og for kommentar av andre lærere enn veileder, normalt to eller tre lærere i alt. Seminaret blir ledet av den som til enhver tid er veileder for studenten som legger frem. Våren 2010 var Ingvild Øye emneansvarlig for ARK 303.

Strykprosent og frafall

Vårsemesteret 2010 gjennomførte 12 studenter dette emnet. Alle påmeldte leverte sine prosjektbeskrivelser innen tidsrammen.

Fem av studentene la fram sine prosjektskisser på masterseminaret  våren 2010, og 3 masterstudenter lag fram kapitler under arbeid for diskusjon og kommentering.

Karakterfordeling

Eksamensformen er godkjent/ikke godkjent. Alle innleverte oppgaver ble godkjent

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon om seminarene ble gitt på Mi side, pluss utsendt epost til alle masterstudentene. 

Tilgang til relevant litteratur

Det har ikke vært problemer. Rådgivning om litteratur foretas av de respektive veildere.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Seminarene har vært holdt til 'egne' lokaler ved AHKR i Øysteinsgate 3, i seminarrom der. De har fungert godt i forhold til størrelsen på gruppen.  

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det har ikke vært foretatt evaluering av emnet.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Arbeidet med skriving av prosjektbeskrivelser fungerer godt. Dette er viktig for å kunne gjennomføre på normert tid. Alle studentene som var oppmeldt, leverte godt definerte prosjektbeskrivelser.  

Det legges forholdsvis store lærerressurser i oppfølgingen av prosjektbeskrivelsene i form av masterseminaret. Det hadde vært ønskelig at flere av studentene hadde møtt opp. Dette semesteret var oppmøtet likevel forholdsvis godt når det gjaldt prosjektfremleggelser, svakere når det gjaldt kapittelfremleggelser, som egentlig er knyttet til ARK350. Det gjelder derfor å få innarbeidet tydeligere rutiner blant studentene når det gjelder oppfølging av ARK303 for den videre prosjektutviklingen av masteroppgavene.