MED1ORGFYS - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

• Uproblematisk mht forelesninger. 
• FAQ og faglærerovervåket diskusjonsforum på ”Mi side” ble tatt systematisk i bruk for første gang.
• Faglærere legger ut forslag til kollokvieoppgaver (Mi side) i forkant av forelesningene for å tydeliggjøre hva som forventes i hvert delemne. Dette fungerte bra.
• Praktiske laboratoriekurs lider av behov for oppgradering av utstyr. Særlig gjelder dette hjerte/sirkulasjon og respirasjonskursene. PC’ene er svært gamle og trenger oppgradering. Studenter og lærere legger ned et stort arbeid i kursene som er problemorienterte og smågruppebaserte. Læringsutbytte er potensielt vesentlig, men svekkes i dag av tekniske problemer pga gammelt og svekket utstyr.

Strykprosent og frafall

Se rapport fra FS. En stryk og minimalt frafall (2/154).

Karakterfordeling

Se rapport fra FS. Gjennomsnitt på C med klart overvekt av B (52) i forhold til D (7), tilfredsstillende og på linje med tidligere år. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

• Emnet starter med timeplanfestet orientering v/ emneansvarlig og det er lagt inn 2 spørretimer med et panel av faglærere.
• I studentportalen legger faglærerne ut kortfattede beskrivelse av hver forelesning med mål/utbyttebeskrivelse for timen.
• I tillegg legger faglærerne ut en mer detaljert oversikt over hva som blir forelest i forkant av forelesningene og forslag til kollokvieoppgaver for eget emne.
• Informasjon om obligatoriske kurs, representative resultater (nyrekurset) og tidligere eksamensoppgaver (fillageret, Mi side)
• Kjernepensum dekkes av 4 foreslåtte hovedlærebøker som studentene kan velge mellom. I tillegg kommer kompendium i endokrinologi (2007).

Tilgang til relevant litteratur

God tilgang fra studia (http://www.studia.no/)

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

• Ustabil lyd som forhåpentligvis er oppgradert til neste semester
• Praktiske laboratoriekurs lider av behov for oppgradering av utstyr. (Se praktisk gjennomføring)
• Ønskelig med mindre størrelse på gruppene på praktiske kurs eller i hvert fall ikke øke gruppestørrelsen (relevant i tilfelle utvidet opptak og ny studieplan).

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Samme spørreskjema som tidligere, men færre svar (25) som understreker viktigheten av at studentene blir purret og motivert til å svare for at evalueringen skal bli mer representativ.

Oppsummering av innspill

91%  mente det faglige innholdet var passe. 96% vurderte det pedagogiske nivået som greit eller bedre. 57% mente arbeidsmengden var passe (43%  for stor). Alle som svarte mente organiseringen av emnet var grei (48%), god (35%) eller svært god (17%). Foreleserne fikk jevnt over gode tilbakemeldinger og enkelte forelesere svært gode evalueringer. Mange mente arbeidsmengden var for stor og flere ønsket mindre overlapp med anatomiundervisningen (tidligere eksamen eventuelt også senere fysiologieksamen). Flere savnet studentledede kollokvier. Mange mente endokrinologien var for omfattende og detaljert og ikke så godt tilpasset resten av fysiologien. Kursene får overveiende gode tilbakemeldinger, men flere klager på venteperioder og tekniske problemer. Spørretimene ble godt mottatt, men den første kom for tidlig og den siste ble for snau i forhold til behovet.

Ev. underveistiltak

Nye tiltak i år: Redusert arbeidsmengden ved å kutte et laboratoriekurs (gastro) og redusere noe på antall forelesninger. Antall endokrinologiforelesere ble redusert fra 5 til 3. Elektronisk diskusjonsforum med tett oppfølging av faglærer som erstatning for stipendiatledede kollokvier. Innført 2 spørretimer. Ellers samme opplegg som tidligere.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet har gjennom en årrekke fått overveiende gode tilbakemeldinger og årets evaluering er i tråd med dette. Før det blir klart om det blir ny studieplan i forbindelse med mulig utvidet opptak er det lite hensiktsmessig å gjøre større endringer. Følgende justeringer foreslås:
1. Flytte anatomieksamen fremover.
2. Felles lærermøte (1/12) med histologilærerne i Med1Ana før oppstart av Med1OrgFys for å bedre integreringen med fysiologi.
3. Felles planlegging av kliniske forelesninger Med1Ana og Med1OrgFys.
4. Invitere til midtevaluering på diskusjonsforumet med fokus på ”underveisforbedringer” som v/behov følges opp med et læremøte med studentrepresentant(er).
5. Samle de to spørretimene til slutt og minst en uke undervisningsfri før eksamen.
6. Revidere og forbedre time/utbyttebeskrivelsene for hver enkelt forelesning.
7. Forenkle labkursene der dette er mulig.
8. Markedsføre aktiv bruk av diskusjonsforumet og tett oppfølging fra alle faglærere. Prinsippet er at studentene skal diskutere med hverandre aktivt og faglærerne skal motivere, veilede og oppklare misforståelser.
9. Justere rekkefølgen på emnene.