Undervisning i Radiologi er forskriftsfestet for fysioterapeuter/manuellterapeuter som skal bli primærkontakter med henvisningsrett for pasienter med muskel- og skjelettplager. For også å kunne tilby dette emnet som videreutdanning for manuellterapeuter utdannet i utlandet er hoveddelen av undervisning i dette emnet lagt opp som et ukes kurs. Til stede på undervisningen i uke 7 var derfor både våre 24 interne studenter og ca 30 eksterne videreutdanningsstudenter. Før kurs-start var en serie med introduksjonsforelesninger i radiologi tilgjengelig på nett. Undervisningen på ukes-kurset startet kl 08.30 hver dag med forelesninger av radiologer daglig frem til kl 14.30, etterfulgt av gruppearbeid i 4 tematiske emnet fra kl. 15.00-17.30 mandag til torsdag. Siste dag (fredag) var det forelesninger på formiddagen og 2-timers eksamen på slutten av dagen. Interne UiB-studenter tatt opp på Klinisk masterstudium i manuellterapi for fysioterapeuter (MMT) må i tillegg hospitere 1-2 dager på et lokalt radiologisk institutt, samt skrive en radiologikasuistikk og muntlig presentere den for medstudenter og stab er ved MMT.
Alle som var tatt opp på kull 5 i MMT var meldt opp til eksamen, dvs 24 studenter (17 menn og 7 kvinner) og alle møtte som planlagt. Alle besto.
Gjennomsnittskarakteren var B og fordelingen var 3 A, 13 B, 7 C, og 1 D.
Informasjon og litteratur i emnet ble sendt ut alt før studiestart i januar 2009. Fagplan med læringsmål ble lagt ut i emneportalen og henvist til ved semesterstart januar 2010.
Ved kursstart ble det delt ut et omfattende kompendium med handouts til alle forelesningene. I tillegg fikk alle oppmeldte spesiell tilgang til nettforelesningene i radiologi. Studia på BBB hadde kjøpt inn relevante bøker allerede til studiestart. Vi har også kjøpt inn ett sett med tilsvarende bøker som studentene kan se i når de er ved UiB, men de kan ikke lånes ut.
Undervisningen foregikk på Haukeland Universitetssykehus i auditorium og grupperom i tilknytning til Radiologisk avdeling. Disse rommene hadde spesielt tilpasset utstyr for radiologiske forelesninger.
Spørreskjema ble delt ut og 18 av 24 svarte. Studiekonsulent har oppsummert svarene. Det var både Skala fra 1 til 6 (1=svært dårlig, 6= svært bra), og fritekst.
På spørreskjema var kun tallene 3 til 6 brukt, og de aller fleste gav score 5 (10/18 = 55.5%), dvs de syntest at innhold og opplegg på radiologundervisningen var Meget bra; 2 (11.1%) syntes undervisningen var Svært bra (score 6), mens 5 (27.7%) synes den var Bra (score 4). En person gav score 3.