PED312 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Dette semesteret har studentene jobbet med metodeemnet. De har hatt forelesning og seminar i kombinasjon som 4-timersbolker; først en forelesningsdel (F), deretter studentledet seminar (S) som har tatt utgangspunkt i tema og i en muntlig oppgave knyttet til metode (det tema de har fukusert på). Pensum har vært delt opp slik at det dekket hver undervinsingsdel. Studentene har vært fornøyd med ordningen, men den har likevel ikke helt fungert optimalt. Studentene synes ikke å ha lest pensum til hver undervisningsbolk (F/S). Erfaringen fra siste semester var at studentene hadde mange innleveringer. Som en prøveordning hadde de dette semesteret ingen skriftlige innleveringer, men skulle istedet fordype seg i litteraturen, støttet av F/S. Ordningen må revurderes. 

Strykprosent og frafall

Ingen stryk. To studenter leverte ikke.  

Karakterfordeling

Gode resultat - ingen stryk, ellers fordelte karakterene seg fra A til D.  

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det har vært gitt tilstrekkelig informasjon om studiet, og studentene har opplevd at det har vært lett å komme med forespørsler til faglig og administativt ansatte om studiet og annet. 

Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Studentene gir uttrykk for å være meget fornøyd med egen lesesal som er i nær tilknytning til faglig ansattes kontorer, samt øvrige undervisningslokaliterer. 

Andre forhold

Fornøyde studenter. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Nettbasert studentevaluering i slutten av semesteret:
Studentene er gjennomgående svært fornøyd med undervisningen i metodeemnet. De er delt når det gjelder prøveordningen med å ikke ha skriftlige innleveringer. Noen mener dette har gjort dem istand til å fordype seg mer i litteratur/annet, mens andre mener kravet om obligatoriske skriftlige innleveringer forplikter dem mer. De er fornøyd med studentledete seminarer, men ønsker med praktiske øvelser i metode, som intervju, observasjon etc. De ønsker også at seminaret i sterkere grad fokuserer på pensumtekster. 

Oppsummering av innspill

Mer forpliktende med skriftlige oppgaver
Flere praktiske øvelser
Mer fokus på pensum/litteratur i seminarene/forelesningene
Konsentrere undervisningen - for spredt undervisning slik den er nå
For lite/ikke god nok undervisning i kvantitativ metode 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Metodeemnet er etter fagmiljøets vurdering godt planlagt, organisert og gjennomført. Imidlertid ser vi at noen av aktivitetene må tas opp til vurdering:
1. Seminarene må få en strammere struktur, hvor studentene forplikter seg i større grad.
2. Flere praktiske øvelser i bla intervju, observasjon og andre redskap for in nsamling av data. 
3. Bedre undervisning i kvantitativ metode, med øvelser
4. Vurdere hvorvidt det er mulig å organisere undervisningen som et konsentrert kurs litt tidlig i semesteret.