Emnet Fordjupning og prosjektplan består av to hovedaktiviteter: 1. Prosjektplan (eksamen) Undervisning: forelesning og 3 skriftlige tilbakemeldinger på innleverte versjoner, fra faglærer. Utarbeiding av prosjektplan ses i sammenheng med metodeemnet Ped312 som går parallellt. 2. Litteraturreview (obligatorisk innlevering) Forelesning om sjanger og hvordan skrive et godt litteraturreview. Skriftlig tilbakemelding på 1 innlevert versjon, samt muntlig presentasjon av eget review m. tilbakemelding fra 2 studentopponenter og faglærer
Frafall: 1 student leverte ikke prosjektplan til vurdering.
Vurdering: Bestått/ikke bestått Resultat: 2 studenter fikk Ikke bestått
Tilbakemelding fra studentene tyder på at det har vært gitt tilstrekkelig informasjon om studiet og om emnet.
Ped314 er et fordypningsemne, der studentene fordyper seg i det tema de skal skrive masteroppgave i. Studentene har tilgang til en omfattende ressursliste med litteratur innenfor tema som det forskes på i fagmiljøet, og som studenten eventuelt vil ønske å fordype seg i. Ressurslisten er ikke å betrakte som pensum. Studentene oppgir at de ikke har brukt ressurslisten i vesentlig grad.
Undervisningslokaliteter og utstyr i undervisningslokalene er tilfredsstillende.
Studentene er gjennomgående fornøyd med undervisning og organisering dette semesteret. Litteraturreviewet er ment å videreutvikles for senere å inngå som en del av masteroppgaven. Når det gjelder undervisning knyttet til litteraturreview sier de i evalueringen at den har vært nyttig og utfordrende, lærerik, men tidkrevende. Gjennomgående mener studentene at de har lært en ny sjanger, og fått god oversikt over tema/feltet de fordyper seg i både nasjonalt og internasjonalt. Dette kommer tydeling frem i det utkast til review som studentene har levert. Når det gjelder opplegg knyttet til prosjektplanen sier studentene at forelesningen kom noe tidlig i semesteret før de var kommet skikkelig igang. De mener at antall versjoner som ble levert for kommentar var passe, men savnet å kunne levere en helhetlig versjon før eksamen. Meningen er imidlertid at den endelige versjonen er den som leveres til vurdering (eksamen). Studentene mener å ha fått konkrete og gode tilbakemeldinger som de har lært mye av. Imidlertid mener de det kunne vært noe med tydelig hva det skulle fokuseres på ved hver innlevering.
Samlet sett mener studentene at de gjennom emnet er blitt godt forberedt til å starte datainnsamling og forbereding av masteroppgaven, og at de har fått større innsikt i de utfordringer som knytter seg til det å skrive en masteroppgave.
Samlet sett er fagmiljøet og studentene fornøyd med emnet. Vi må imidlertid se nærmere på hvordan arbeidsbelastningen fordeler seg på henholdsvis review og prosjektplan. Dette med utgangspunkt i at mange studenter mener at de brukte veldig mye tid på litteraturreview, kanskje litt på bekostning av prosjektplan. Med andre ord kan det synes som om prosjektplanen ble liggende mens de ferdigstilte review, som hadde tidligere innleveringsfrist. Vår hensikt var imidlertid at nettopp det at studentene arbeidet med metode (Ped312), review og prosjektplan parallellt, ville gjøre at disse gjensidig styrket hverandre.