DIDAREL2 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen av emnet i vårsemesteret gikk som planlagt. Det ble holdt 10 dbt. forelesninger (Alberts (8), Jacobsen (1), Endsjø (1)) og 2 dbt. seminarer (Alberts). Det ble gjennomført i alt 8 skolebesøk og 9 studenter fikk veiledning på prosjektoppgave.

Strykprosent og frafall

Det var påmeldt 12 studenter i emnet. 1 student strøk i praksis og mistet dermed retten til å gå opp til eksamen. De resterende 11 gjennomførte; ingen av disse strøk. 

Karakterfordeling

Muntlig: 1 A, 2 B (3 studenter i alt)
Prosjektoppgave: 3 B, 4 C, 1 D (8 studenter i alt)

Studieinformasjon og dokumentasjon

Tilfredsstillende.

Tilgang til relevant litteratur

Tilfredsstillende.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokaler og undervisningsutstyr fungerte tilfredsstillende.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt skriftlig individuell anonym spørreundersøkelse forrige semester. Dette semesteret ble avsluttet med muntlig studentevaluering med faglærer (Alberts). 

Oppsummering av innspill

Evalueringen etter forrige semester viste at studentene ønsket å jobbe mer med å lage egne tentative undervisningsopplegg og diskutere dem med hverandre. Dette ble derfor inkludert i inneværende semester og det fungerte veldig bra. Studentene følte det relevant, engasjerende og lærerikt. Faglærer syntes også det fungerte godt, også som en praktisk innfallsport til diskusjoner av mer overgripende didaktiske problemstillinger og teori som ble gjennomgått første semester. I evalueringen forrige semester uttrykte noen studenter at de opplevde det utfordrende at mye av undervisningen var teoretisk og overgripende og komparativ, heller enn praksisnær og i hovedsak fokusert på norsk skole. Dette semesteret uttrykte studentene at de mot slutten av utdanningen bedre skjønte hvorfor førstesemesteret hadde hatt så stor fokus på tilnærmingsmåter og teori, og erfarte at dette gav en verdifull innfallsvinkel til den didaktiske praksisen. 

Ev. underveistiltak

Ikke nødvendig.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Sett under ett har våren 2010 vært et bra semester. Strukturelt og innholdsmessig fungerer studiet bra. Både undervisning gjennom å lage tentative undervisningsopplegg og gjesteforelesningene av kollegaer på religionsvitenskap var en meget positiv erfaring som søkes videreført.  Kun små pensumjusteringer er ønskelig for kommende semester.