MED1ANA - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Etter planen med 3 faste forelesere som også er kursansvarlige. Makro- og mikro-kursene ble gjennomført på vanlig måte. De kliniske forelesningene var ikke fylt opp da emnet startet slik at det ble en del arbeid med å kontakte aktuelle kliniske miljøer for å skaffe forelesere. Stort sett ble disse timene fylt opp.

Strykprosent og frafall

Av 150 oppmeldte studenter møtte 149. Av disse strøk 8 (6%).

Karakterfordeling

Fulgte en tilnærmet normalfordeling med noe forskyvning mot de svake karakterene (D og E). Karakteren A: 8, B:26, C:50, D:36, E:21.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ved oppstartsforelesning ble generell informasjon om emnet og lærebøker gjennomgått. Forelesningene og kursene er i stor grad videreføring av opplegget i MED1MANA og til dels Biobas og MED1NEVRO med makro- og mikrokurs og overflateseminar, slik at rutinene er gjennomgående velkjent. Forelesningene, disseksjonsveiledningen og oppgaver til overflateseminaret ble lagt ut på nettet. Det ligger der også informasjon om hvilke lærebøker som brukes.

Tilgang til relevant litteratur

Det brukes internasjonale, anerkjente lærebøker (Grays, Sobbota, Langmann) og disse er godt tilgjengelige.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Projektorene på histologisalen var ustabile (er nå under oppgradering) og det bør bli bedre samsvar mellom fokus på skjerm og i mikroskopet. For øvrig fungerte auditorier og kurssaler gjennomgående tilfredsstillende.  

Andre forhold

På bakgrunn av de store kullene burde det generelt vært flere kursmedhjelpere (stipendiater) i både mikro- og makrokursene og på overflateseminarene. Tilgang på prosektor minores til makro-kursene går bra for thorax og abdomen, men for bekken er det mer arbeid med å rekruttere studenter.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

1/ Muntlig kommunikasjon med studentene underveis under forelesninger og kurs mhp. gjennomføringen av undervisningen.


2/ Elektronisk evaluering etter mal fra andre emner og tidligere år.

Evalueringen er åpen under undervisningen og etter eksamen. I stor grad avgis evalueringene helt på slutten etter eksamen.

Oppsummering av innspill

Mhp. den elektroniske evalueringen, valgte ca 40 % av kullet å benytte seg av muligheten til å evaluere. For de viktigste punktene fordelte svarene seg slik:


Faglig innhold: 52/58 (ca 90 %) sier passe Pedagogisk nivå: 39/57 (ca 70%) er fornøyd Arbeidsmengde: 47/57 (ca 80%) mener passe Organisering av emnet: 44/58 (ca 80%) er fornøyd Nytte/relevans: 85% positiv

Mhp kommentarene til spesielle forhold, så spriker disse som også på tidligere evalueringer. Noen mente eksamen var vanskelig og for omfattende i forhold til tiden som var tilgjengelig. Imidlertid ble det gjennom undervisningsperioden ikke fanget opp (muntlig eller skriftlig) spesielle problemer eller ønsker fra studentenes side.

Ev. underveistiltak

Ingen spesielle, jmf. ovenfor.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Sammenlignes resultatet fra årets eksamen med resultatene fra tidligere år, er det stor grad av samsvar mhp. fordelingen av karakterene som viser en tilnærmet normalfordeling, og strykprosenten oppfattes som upåfallende. Resultatet fra eksamenen i 2009 representerer imidlertid et unntak, der det ble gitt karakteren A eller B til omlag 60% av kullet. Det er vanskelig å si sikkert hva dette skyldes, men en mulig forklaring er at andre enn de faste lærerne var involvert i undervisning og eksamen/karaktersetting. Det kan dermed ha dannet seg et inntrykk hos studentene av at årets resultat var dårligere enn "vanlig", noe som ikke er tilfellet. I tillegg kan det synes som om deler av den elektroniske evalueringen er preget av forhold rundt eksamen og muligens i mindre grad av selve den forutgående undervisningen. Derfor er det ved neste kurs ønskelig at en større andel av kullet også gjennomfører evaluering av undervisningen på et tidligere tidspunkt f.eks midtveis.


Som øvrige tiltak til neste kurs foreslås:

1/ Enda mer markering av hvilke læremateriell som skal brukes, og hvordan undervisningen og eksamen gjennomføres.

2/ Stadig forbedre den pedagogiske siden ved undervisningen; bedre power point presentasjoner, mer fremheving av de aller mest sentrale temaene, inkorporering av kliniske poenger, snakke tydelig etc.

3/ Mengde spørsmål på eksamen reduseres noe mhp at det er kun 4 timer eksamenstid.

4/ Mer engasjement hos de kliniske miljøene mhp å fylle opp de kliniske forelesningene.