Kurset ble gjennomført som 1 ukes intensivt kurs fom mandag 11.januar tom fredag 15.januar. Kursansvarlige var professorene Ole Frithjof Norheim og Stein Emil Vollset. I tillegg ble det gitt undervisning av professorene Rolv Terje Lie og Geir Egil Eide. Undervisning og veiledning ble gitt alle dager unntatt onsdag som ble brukt til eget gruppearbeid for studentene. Timeplanen består delvis av kateterforelesninger, gruppearbeid under veiledning og oppsummering, med avsluttende presentasjon av gruppearbeid i form av protokoller for et klinisk forsøk. Gruppearbeidet setter krav til at man har tilgjengelige grupperom i noenlunde nærhet til hverandre.
0 % (1 student fikk utsatt innlevering som senere ble godkjent)
100 % bestått.
Finnes på kursets nettsider samt utdelt materiale
Hovedsakelig forelesningsnotater o.a. på kursets nettsider.
Den største utfordringen er å ha 14 hensiktsmessige grupperom til gruppearbeidene. Grupperommene må være såpass samlet at faglærerne rekker å komme rundt til alle uten tap av tid. For å få gjennomført gruppearbeidene på en praktisk måte ble kantinene tatt i bruk noe som kan være hyggelig, men ikke alltid like hensiktsmessig.
Statistikkdelen av kurset dekkes av tre lærere, men etikkdelen bare av en. Her kunne det vært greit om der i hvert fall var to slik at en hadde reservemuligheter i påkommende tilfeller. En del studenter forsvant siste halvdel av fredagen
Evaluering ble gjort muntlig ved kursets avslutning.
Tilbakemeldingene var stort sett positive, men studentene savnet tidligere og klarere beskjed om hvordan opplegget var og hva som var obligatorisk. Studentene framholdt at det kunne vært en fordel om kurset ble gitt i forkant av arbeid med semesteroppgavene. Kurset synes å ha funnet en god form med en passelig blanding av kateterundervisning, selvstendig gruppearbeid og diskusjonstimer. Gruppearbeidet med prosjektprotokollene illuderer godt hvordan arbeid med en virkelig protokoll for klinisk forsøk gjennomføres. Kursformatet krever tilstedeværelse og at ingen er gratispassasjerer i gruppearbeidet. Dette sikres ved å ha obligatorisk fremmøte og deltakelse i fremføring av protokollene.
Det ble nødvendig å improvisere ved å ta i bruk kantinene fra gruppearbeidet. Det var også et behov for å klargjøre premissene for kurset og godkjenning.
Samlet vurdering er at kursformatet har funnet en god form og at studentene stort sett var fornøyd. Forbedringer som kan gjøres er på et tidlig tidspunkt å ha kunngjort premissene for kurset og kursopplegget, bedre tilgang til hensiktsmessige grupperom, og tilgang til én ytterlige underviser i delen som omfatter etikk og vitenskapsteori