OD2RØN - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av røntgenundervisningen har vært preget av en ustabil undervisningssituasjon (manglende vitenskapelig kompetanse), hvor instituttleder har måttet gå inn som emneansvarlig for å koordinere klinisk og teoretisk tjeneste.

Strykprosent og frafall

Røntgenfaget er normalt et fag med lav strykprosent, da krav til bestått klinisk tjeneste i stor grad baseres på tilstedeværelse.

Karakterfordeling

Karakterfordelingen ved eksamen var som forventet.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene skal ha fått tilstrekkelig informasjon og dokumentasjon for å kunne tilegne seg de ferdigheter og kunnskaper som er nødvendig for å bestå faget.

Tilgang til relevant litteratur

Dokumentasjon på relevant litteratur skal være tilgjengelig for studentene.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Som studentene anmerker, er røntgenavdelingen preget av lokaler uten tilgang på dagslys. Utstyr skal være av høy kvalitet.

Andre forhold

Mangel på vitenskapelig kompetanse har vært et problem de siste tre årene, grunnet økonomiske rammevilkår på instituttet (stillingsstopp).

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

En relativt lav svarprosent gjør evalueringen usikker (under 50%).

Oppsummering av innspill

Studentevalueringen er i stor grad positiv. Resultatet gir en pekepinn om at studentene i stor grad er fornøyd med undervisningen

Ev. underveistiltak

Vi arbeider fortløpende med å opprettholde kvaliteten ut i fra de ressursene vi har til rådighet.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

En vitenskapelig leder med kompetanse i oral røntgendiagnostikk er sterkt savnet.