EXPHIL-MOSEM - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Orienteringsmøte i uke 33, undervisningsoppstart i uke 34 i form av forelesning. Seminarene startet opp i uke 35. Undervisningen bestod av ni forelesninger i alfa-delen, ni i beta, samt like mange obligatoriske 2-timers seminarer. (Delemnene var delvis overlappende med hverandre.) I tillegg måtte studentene oppfylle en rekke arbeidskrav i løpet av semestret: skrive utkast og seminaroppgave, ha veiledning, ha muntlig presentasjon knyttet til oppgaven, og gjennomføre breddetest. Disse kravene gjaldt i begge delemner. Skriftlige arbeider ble levert i Kark (som fungerte godt, men tekniske problemer innimellom), som studentene fikk innføring i tidlig i forelesningsrekken. Studentene fikk også tilbud om kurs i informasjonskompetanse i regi av UB. Seminarundervisningen avsluttet i uke 47, og innlevering av seminaroppgave var i uke 48. Sensur falt 6.1.

Strykprosent og frafall

137 oppmeldte. 130 kandidater gjennomførte (og ble regnet som "antall møtt"). Det er ulike årsaker til differansen mellom tallene. Det hovedsaklige frafallet skjer tidlig i semestret, og kun et lite fåtall faller fra i løpet av semestret. (Vanskelig å gi detaljert statistikk her.) Alle som gjennomførte, bestod = strykprosent 0,0%. Tett oppfølging av studentene i form av arbeidskrav underveis forklarer antagelig dette.

Karakterfordeling

Antallet kandidater fordelte seg slik karaktermessig: A = 7; B = 60; C = 55; D = 8; E = 0; F = 0. Snittkarakter B. Snittet synes høyt, men skyldes et flatterende karaktersystem.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk utdelt en informasjonsbrosjyre om seminarmodellen på første seminar. All viktig informasjon publiseres også på Mi side, og seminarlederne kunne følge opp ved email via Mi side. Evaluering viser at de fleste er fornøyd med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum var tilgjengelig via Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

All undervisning foregikk ved Medisinsk og Odontologisk fakultet på Haukeland. Det var derfor absolutt nødvendig at kontor- og veiledningslokaler ble stilt til disposisjon. Disse var ikke optimale, men var til god hjelp spesielt i arbeidet med å gjennomføre over 250 veiledninger.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt elektronisk spørreundersøkelse på Mi side nær semesterslutt. I underkant av 50% deltok.  

Oppsummering av innspill

Nærmere halvparten sier seg middels fornøyd, noe over en tredjedel lite fornøyd, med Exphil MOSEM, hvilket er endel under par sammenlignet med de andre variantene. Studentene fordeler seg nokså jevnt over kategoriene "god" og "mindre god", med noe overvekt nedover på skalaen, når det gjelder både pensum og forelesningene. Seminarene får imidlertid skryt, og spesielt arbeidet med seminaroppgavene m/tilhørende veiledning trekkes frem som best ved kurset.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Exphils fokus på seminaroppgavene er oppfylt også ved MO. Arbeidet fortsetter med å forbedre kurset. Det vurderes å skrive nytt pensum. - Elektronisk innleveringsprogram må sikres slik at det ikke bryter sammen ved innlevering. - Fakultetsmiljøene må være lydhøre overfor Exphils behov for kontor- og veiledningslokaler.