KJEM110 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det ble 1-2 forelesninger ukentlig gjennom semesteret. Kurset har stort pensum, og semesteret er kort. Dette medførte at ikke alle deler av pensum ble forelest like grundig. Et av kapitlene utgikk i sin helhet. Det er videre vanskelig å finne tid til demonstrasjonsøvelser under forelesningene. Sammenligner man det tilgjengelige timeantallet i høstsemesteret med vårsemesteret, ser en at det er langt større spillerom om våren. Foreleser var heldigvis ikke syk i høst – da ville nok det blitt et større problem å få dekket en representativ del av pensum. 

Videre ble det gitt tilbud om to timer kollokvium pr uke. Som vanlig var fremmøtet her miserabelt – ikke-eksisterende for kollokvier som startet etter klokken 16. Det er forelesers mening at fire kollokviegrupper er tilstrekkelig for KJEM110. Det er videre svært uheldig at studentene tilordnes en bestemt gruppe – de bør kunne velge fritt hvilken gruppe de vil gå på. 

Kurset har fem obligatoriske laboratorieøvelser med påfølgende journalføring. Det var et uttalt mål at disse skulle være ferdig til klokken 1600, og det lyktes man med i år. Journalen må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. 

I tillegg til godkjent journal og avsluttende eksamen inneholder kurset to obligatoriske deler. Dette er en obligatorisk innleveringsoppgave (hentet fra tidligere eksamener), samt en flervalgseksamen som teller 30%. Innleveringsoppgaven godkjennes dersom studenten har 40% rett. Denne teller ikke på den endelige karakteren. 

Strykprosent og frafall

137 var påmeldt til labkurset. I tillegg kommer studenter som forsøker seg på kurset for andre gang. 

Oppmeldt til eksamen 161
Møtt til eksamen 139
Bestått eksamen 119
Strykprosent 14

Karakterfordeling

A 7 B 23 C 31  D 31 E 27
A 6% B 19% C 26% D 26% E 23%
Tallene i første linje er antall studenter. I andre linje er det prosenttall. Disse er regnet ut fra de som sto på eksamen

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen ble benyttet til beskjeder, oppgavedistribusjon og lignende. Laboratorieheftet ble distribuert via Studentportalen. Responstiden til Studentportalen var plagsomt høy ved semesterstart.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken ble solgt gjennom Studia. Boken har vært benyttet i flere år, men i år var det ny utgave. Laboratorieheftet ble distribuert gratis elektronisk via Studentportalen.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Mikrofonen i Auditorium 1 virket sjelden. Annet AV-utstyr virket som det skulle, med unntak av én forelesning. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Nettbasert evaluering etter kursslutt.

Oppsummering av innspill

Studentene virker stort sett fornøyde.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Færre kollokviegrupper er nødvendig neste år. 
Studentene bør ikke tilhøre en bestemt kollokviegruppe. 
Bruk av elektroniske flervalgsoppgaver vurderes.