EXPHIL-MNSEM - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningsoppstart i uke 33 i form av forelesning. Seminarene startet opp i uke 34. Undervisningen bestod av ni forelesninger i alfa-delen, ni i beta, samt like mange obligatoriske 2-timers seminarer. (På denne varianten overlappet ikke delemnene, og det var både studenter og stab fornøyd med.) I tillegg måtte studentene oppfylle en rekke arbeidskrav i løpet av semestret: skrive utkast og seminaroppgave, ha veiledning, ha muntlig presentasjon knyttet til oppgaven, og gjennomføre breddetest. Disse kravene gjaldt i begge delemner. Skriftlige arbeider ble levert i Kark (som stort sett fungerte godt, men sviktet teknisk innimellom), som studentene fikk innføring i tidlig i forelesningsrekken. Seminarundervisningen avsluttet i uke 48, og innlevering av seminaroppgave var i uke 50. Sensur falt 13.1.

Strykprosent og frafall

331 oppmeldte. 318 kandidater gjennomførte (og ble regnet som "antall møtt"). Det er ulike årsaker til differansen mellom tallene. Det hovedsaklige frafallet skjer tidlig i semestret, og kun et lite fåtall faller fra i løpet av semestret. (Vanskelig å gi detaljert statistikk her.) 314 av 318 bestod = strykprosent 1,3%. Tett oppfølging av studentene i form av arbeidskrav underveis forklarer antagelig dette.

Karakterfordeling

Antallet kandidater fordelte seg slik karaktermessig: A = 22; B = 158; C = 113; D = 17; E = 4; F = 4. Snittkarakter B. Snittet synes høyt, men skyldes et flatterende karaktersystem.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk utdelt en informasjonsbrosjyre om seminarmodellen på første seminar. All viktig informasjon publiseres også på Mi side, samt at seminarlederne kunne følge opp ved email via Mi side. Evalueringen sier oss at studentene var godt fornøyd med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum var tilgjengelig via Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningene foregikk i Realfagsbygget, men pga. studentmassen ble disse doblet i to rekker. MN-fakultetet stilte også velvillig kontor- og veiledningslokaler til disposisjon, hvilket var til stor hjelp for vår midlertidig ansatte stab som stod for de fleste av de over 600 veiledningene.

Andre forhold

Det tok noe tid å få på plass IT-utstyr, men både MN-fakultetet og IT-avdelingen var flinke til å stille opp for oss.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt elektronisk evaluering nær semesterslutt. Ca. 40% deltok. 

Oppsummering av innspill

Nær 90% sier de er fornøyd eller middels fornøyd med Exphil. Seminarmodellen får skryt i fritekstkommentarer, og spesielt trekkes arbeidet med seminaroppgavene m/tilhørende veiledning frem. Alfa-delen får mye skryt, beta-delen noe ris; overraskende resultater sammenlignet med høsten 2004. Det pekes også på tildels store forskjeller i opplegg og kvalitet hos staben. Faglig koordinator sammenfattet evalueringen i en rapport som ble presentert for staben.

Ev. underveistiltak

Noen tekniske problemer med kontorutstyr, men dette kom på plass efterhvert.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Totalt sett god evaluering av Exphil MNSEM og urutinert stab som gjorde meget godt arbeid. Fokus må ligge på forbedring av beta-delen. MN-biblioteket planlegger kurs i informasjonskompetanse for studentene høsten 2006, hvilket frigjør ressurser i vårt arbeid.