KJEM210 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset blir gjennomført over 13 uker med 4t (2x2) forelesning, 1 t kollokvie. I tillegg er det et 24 timers lab-kurs midt i semesteret(6t i 4 uker) med tillhørende labforelesninger (4t)

Strykprosent og frafall

Antall oppmeldte (KJEM 210) var 52 mens 42 møtte til eksamen. Til FARM 210 var det 26 oppmeldte , alle møtte til eksamen. De fleste som ikke gikk opp til eksamen forsvant i forbindelse med oppstarten og i forbindelse med laboratoriekurset. Samlet stryk% (inkl. Avbrudd under eksamen) var hhv 25 og 24% (KJEM/FARM) Dette er høyere enn forventet og tidligere år.

Karakterfordeling

Både i KJEM210 og FARM210 er snittkarakteren C. At snittkarakteren er C betyr imidlertid ikke annet enn at det er relativt mange gode besvarelser som får A eller B, og tilsvarende mange svake bescvarelser som ligger rundt D og E. Dette er i samsvar med historisk karakterfordeling 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Emnets hjemmeside på Studentportalen ble benyttet til å formidle kollokvieoppgaver og løsningsforslag, forelesningsnotater, sammendrag av pensum samt beskjeder til studenter. Informasjon og tilleggsmateriale til Labkurset ble også lagt ut her.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken var tilgjengelig i god tid før semesterstart. En bok med løsningsforslag til oppgavene i læreboken ble imidlertid ikke levert (innen angitt tid). Nettsidene til læreboken var også mangelfulle i forhold til det som var annonsert, s.a. lærebokens nettbaserte materiell ikke var tilgjengelig. (Spilte ikke noe stor praktisk betydning)

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen foregikk i Auditorium 2 på realfagbygget. Dette auditoriet fungerer stort sett greit, men av og til er det vanskelig å få rullet opp igjen kart og annet som tidligere forelesere har benyttet. Dermed blir tilgjengelig tavleplass redusert. På podiet ved kateteret er det løse plater i gulvet. Akkustikken på i allefall et av kollokvierommene (rom 4060) er svært dårlig.

Andre forhold

Laboratoriekurset er slik utstyrt at ikke alle studentene kan gjøre samme øvelse på samme dag. Det betyr at det er vanskelig å gi en felles gjennomgang av øvelsene. (F.eks hvis det var gjennomgang av øvelsene en gang i uken i løpet av labkurset ville det for noen studenters vedkommende være opptil 4 uker til den gjennomgåtte øvellsen skulle utføres på lab, mens for andre kunne den gjennomgåtte øvelsen allerede være utført). Kollokvielederne fikk i det store og hele god kritikk på studentevalueringene. En god del av forelesningene ble avlyst (særlig i begynnelsen av semesteret). Dette ble tatt opp med instituttets ledelse.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringene tok i stor grad fatt i en stor grad av avlyste forelesninger, og mye av evalueringene må leses med dette som bakteppe.

Oppsummering av innspill

Det ble i evalueringene etterlyst en bedre klargjøring av emnets relevans for farmasistudentene. Det ble videre påpekt at studentene følte en betydelig faglig overlapp mellom KJEM210 og KJEM110. Det ble etterlyst flere kollokvietimer

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Gjennomføringen av emnet har fra faglærers side vært vanskelig dette året. Som det framgår av evalueringene finnes det rom for forbedringer. Særlig gjelder dette overlappen mellom KJEM210 og KJEM110. Noe av grunnlaget for denne overlappen vil etterhvert falle bort, i og med at det kan gjøres obligatorisk at studentene har KJEM110 før de tar KJEM210 (Dette er det ikke krav om nå). Laboratoriekurset bør også omarbeides noe, det fungerer ikke helt etter intensjonen. Både labheftet, bemanningssituasjon og øvelser bør sees på.