MOL204 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kursets praktiske gjennomføring er bra, - godt oppmøte, og de aller fleste studentene gjennomfører de praktiske øvelsene (veiledet og selvstendig) etter planen. Studentene aktiviseres gjennom praktiske øvelser i PC-lab og ved at de løser selvstendige oppgaver. De arbeider to og to med øvelsene, noe som synes å spore studentene til engasjement og diskusjon om oppgavene. En del av forelesningene gis av bioinformatikere ved Institutt for informatikk og Computational Biology Unit. Samarbeidet med disse to enhetene er svært bra og veldig viktig for kursets kvalitet og kombinasjonen av teori og praksis. Kurset har stor hjelp av en bioinformatikk-kyndig kursassistend, -en student som har tatt kurset før. Kurset benytter også studentportalen som diskusjonsforum og for å distribuere materiale fra forelesninger og øvelser.

Strykprosent og frafall

Antall meldt: 30
Antall møtt: 25
Antall bestått: 24
Stryk: 4%

Karakterfordeling

A: 5
B: 8
C: 5
D: 2
E: 4

Snittkarakter: C

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene informeres gjennom studentportalen og egen webside for kurset. 

Tilgang til relevant litteratur

Lærebok og tilleggspensum er godt tilgjengelig. Websiden gir i tillegg lenker til anbefalte bioinformatiske verktøy som finnes på internett. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Godt auditorium og de veiledede øvelsene fungerer bra i Faklab (HIB). Siden studentportalen har noe begrenset funksjonalitet, benytter vi en egen webside for kurset,  som bl.a. fungerer som "kurshefte". Fordelen med en åpen webside er at også studenter som ikke følger kurset, både ved UiB og andre steder, får innblikk i hva kurset dreier seg om. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Spørreskjema (spesiallaget for MOL204) ved kursoppstart og ved kursavslutning. Samtaler underveis og i egen plenumssesjon med studentene. 

Oppsummering av innspill

Studentene er stort sette bra fornøyd med kurset, - men det er kritikk og innspill til tre forhold: 
1) læreboken (Mount) er ikke egnet; - den har for mye tekst og det er for dårlig sammenheng med forelesninger og øvelser;
2) for mye teori og for få øvelser; og
3) for lite om DNA-sekvensanalyse.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

1) vi skifter nå lærebok til en mer korftattet og konsis bok (Westhead et al., 2002: "Instant Notes in Bioinformatics") 
2) vi reduserer noe på teori-delen av kurset, mens vi styrker den anvendte siden, bl.a. med en ekstra veiledet øvelse (fra 2 til 3). Flere av øvlesene blir oppdatert. Vi styrker også dette aspektet ved å innføre en ny introduksjonsforelesning hvor vi, gjennom eksempler, vil vise hvor kraftig og nyttig bioinformatisk analyse kan være for molekylærbiologiske prosjekter.
3) Vi inkluderer mer om DNA-sekvensanalyse, bl.a. ved forelesning fra Boris Lenhard.