EXPHIL-PSSEM - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Orienteringsmøte i uke 33, undervisningsoppstart i uke 34 i form av forelesning. Seminarene startet opp i uke 35. Undervisningen bestod av ni forelesninger i alfa-delen, ni i beta, samt like mange obligatoriske 2-timers seminarer. (Delemnene var delvis overlappende med hverandre.) I tillegg måtte studentene oppfylle en rekke arbeidskrav i løpet av semestret: skrive utkast og seminaroppgave, ha veiledning, ha muntlig presentasjon knyttet til oppgaven, og gjennomføre breddetest. Disse kravene gjaldt i begge delemner. Skriftlige arbeider ble levert i Kark (som fungerte godt, men tekniske problemer innimellom), som studentene fikk innføring i tidlig i forelesningsrekken. Seminarundervisningen avsluttet i uke 49, og innleverings av seminaroppgave var i uke 50. Sensur falt 13.1.

Strykprosent og frafall

353 oppmeldte. 326 kandidater gjennomførte (og ble regnet som "antall møtt"). Det er ulike årsaker til differansen mellom tallene. Det hovedsaklige frafallet skjer tidlig i semestret, og kun et lite fåtall faller fra i løpet av semestret. (Vanskelig å gi detaljert statistikk her.) Alle som gjennomførte, bestod = strykprosent 0,0%. Tett oppfølging av studentene i form av arbeidskrav underveis forklarer antagelig dette.

Karakterfordeling

Antallet kandidater fordelte seg slik karaktermessig: A = 45; B = 193; C = 81; D = 6; E = 1; F = 0. Snittkarakter B. Snittet synes høyt, men skyldes et flatterende karaktersystem.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk utdelt en informasjonsbrosjyre om seminarmodellen på første seminar. All viktig informasjon publiseres også på Mi side, og seminarlederne kunne følge opp ved email via Mi side.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum var tilgjengelig via Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningene foregikk i Konsertpaleet. Mange klager fra studentene på KP-lokalene, men bedret seg noe underveis. Seminarlokalene er tilfredsstillende. Hovedproblemet er veiledningslokaler: Nærpå 700 veiledninger ved PS-seminarmodellen, hvorav de fleste utføres av midlertidig ansatt personell som ikke har egne kontorer, tilsier at vi har konstant behov for fast tildelte rom hver høst. Ved denne fakultetsvarianten var forholdene bedre enn ved de fleste andre, men behov og tildeling bør instituasjonaliseres.

Andre forhold

Vi er bekymret med tanke på lokalisering av forelesningene når det nye Studentsentret åpner. Auditoriet her er underdimensjonert og vil i vårt tilfelle fordre en dobling av forelesningsrekker ved PS-varianten, med de konsekvenser dette får for både oss og andre ved det store beslaget Exphil vil legge på dette auditoriet.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt elektronisk evaluering i Mi side, men bare en fjerdedel deltok. Faglig koordinator sammenfattet i en rapport som ble presentert for staben.

Oppsummering av innspill

Ca. 75% er fornøyd eller middels fornøyd med Exphil. Hovedtendensen peker likevel nedover på skalaen, med 20% som ikke er fornøyd. Alfa-pensumet får endel medfart, beta får middels evaluering. Forelesningene sprer seg veldig i evalueringen, men får bedre evaluering for alfa- enn for beta-delen. Om seminarene sier godt over halvparten at de lærer mye eller svært mye i seminarene, og spesielt trekkes arbeidet med seminaroppgavene m/tilhørende veiledning frem. Derfor ingen tvil om at SEMINAR-modellen lykkes.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Elektronisk innleveringsprogram må sikres slik at det ikke oppstår problemer ved innleveringsfrist. - Undervisning til høsten legges opp uten overlapping mellom delemnene. Forsøksprosjekt har vist at dette kan fungere bedre.