EXPHIL-SVSEM - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Orienteringsmøte i uke 33, undervisningsoppstart i uke 34 i form av forelesning. Seminarene startet opp i uke 35. Undervisningen bestod av ni forelesninger i alfa-delen, ni i beta, samt like mange obligatoriske 2-timers seminarer. (Delemnene var delvis overlappende med hverandre.) I tillegg måtte studentene oppfylle en rekke arbeidskrav i løpet av semestret: skrive utkast og seminaroppgave, ha veiledning, ha muntlig presentasjon knyttet til oppgaven, og gjennomføre breddetest. Disse kravene gjaldt i begge delemner. Skriftlige arbeider ble levert i Kark (som fungerte godt, men noen tekniske problemer innimellom), som studentene fikk innføring i tidlig i forelesningsrekken. Seminarundervisningen avsluttet i uke 49, og innlevering av seminaroppgave var i uke 50. Sensur falt 13.1.

Strykprosent og frafall

460 oppmeldte (største variant av seminarmodellen). 425 kandidater gjennomførte (og ble regnet som "antall møtt"). Det er ulike årsaker til differansen mellom tallene. Det hovedsaklige frafallet skjer tidlig i semestret, og kun et lite fåtall faller fra i løpet av semestret. (Vanskelig å gi detaljert statistikk her.) Av de 425 som gjennomførte, bestod 417 = strykprosent 1,9%. Tett oppfølging av studentene i form av arbeidskrav underveis forklarer antagelig dette.

Karakterfordeling

Antallet kandidater fordelte seg slik karaktermessig: A = 17; B = 153; C = 204; D = 43; E = 0; F = 8. Snittkarakter C. (Vurderes som representativ, totalt sett.)

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk utdelt en informasjonsbrosjyre om seminarmodellen på første seminar. All viktig informasjon publiseres også på Mi side, med mulighet for seminarlederne til å følge opp i form av email via Mi side. Evaluering viser at studentene er godt fornøyd med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum var tilgjengelig via Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningene foregikk i Konsertpaleet og i Forum kino. Mange klager fra studentene på begge lokalene, men bedret seg noe underveis. Seminarlokalene er noe underdimensjonerte for grupper på 25 personer. Hovedproblemet er veiledningslokaler: Over 850 veiledninger ved SV-seminarmodellen, hvorav de fleste utføres av midlertidig ansatt personell som ikke har egne kontorer, tilsier at vi trenger langt bedre betingelser på dette området. Vi hadde ett rom, og klarte via velvillig ekspedisjon å skaffe ett til, men det kunne likevel ikke hindre at mange veiledninger ble gjennomført i kantiner, etc., hvilket ikke er heldig. Problemet har vært av stendig karakter siden oppstarten av seminarmodellen ved alle fakulteter, og det er viktig at behov og tildeling institusjonaliseres.

Andre forhold

Vi er bekymret med tanke på lokalisering av forelesningene når det nye Studentsentret åpner. Auditoriet her er underdimensjonert og vil i vårt tilfelle fordre en dobling av forelesningsrekker ved SV-varianten, med de konsekvenser dette får for både oss og andre ved det store beslaget Exphil vil legge på dette auditoriet.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt elektronisk spørreundersøkelse via Mi side. I underkant av 40% deltok. Faglig koordinator sammenfattet resultatene i rapport som ble presentert for staben.

Oppsummering av innspill

Over halvparten er fornøyd eller svært fornøyd med Exphil SVSEM, en tredjedel er middels fornøyd, og ca. en tidel er lite fornøyd. Det er skiftet pensum i alfa-delen og dette slår klart positivt ut. Litt over 40% sier at beta-boken er god, omtrent like mange at den er mindre eller ikke god. Alfa-forelesningene får god evaluering, beta midt på treet. Studentene får mye ut av seminarene, og spesielt arbeidet med seminaroppgaven m/tilhørende veiledning.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

SV-varianten er den største seminarmodellen, og antagelig med størst bredde av studenter, hvilket viser seg i evalueringen. Resultatene er gjerne spredd over hele skalaen, men alt i alt er evalueringen positiv. - Beta-pensum kommer i ny utgave høsten 2006. - Elektronisk innleveringsprogram må bli stabilt med tanke på å unngå problemer ved innleveringsfrist. - Behov for og tildeling av veiledningslokaler må institusjonaliseres. - Undervisningen høsten 2006 settes opp uten overlapping mellom delemner.