SOS111 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen fulgte oppsatt plan. Forelesningsrekken startet 25. august med introduksjon til emnet. Siste forelesning var 10. november. Samlet var det 10 forelesninger. Studentene fikk tilbud om å delta i kollokviegrupper ledet av undervisningsassistenter. Disse hadde i alt 12 samlinger. Gruppene drøftet pensum og problemstillinger presentert på forelesninger. 

Strykprosent og frafall

59 studenter var oppmeldt i emnet da fristen gikk ut i august. Av disse var det 48 som leverte obligatorisk semesteroppgave og fikk godkjent denne, og 44 møtte til eksamen. 2 strøk, og dermed var det 42 som fikk eksamen i emnet. Strykprosenten var lav og frafallet rimelig lavt. 

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakteren for kandidatene høsten 05 var C. Det var 4 som fikk A, 9 fikk B, 13 fikk C, 13 fikk E og 3 fikk E. Dette vitner om ”normalfordeling” og resultatet kan sies å være som forventet. Karakterbedømmingen var streng, og for å oppnå en B krevde sensor prestasjon som samsvarte med en solid laud. Dette mener vi er i samsvar med retningslinjene som er utarbeidet for de nye bokstavkarakterene. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Viktig informasjon ble gitt skriftlig til studentene via Studentportalen. Det dreide seg om forelesningsplaner, frister for innlevering av skriftlige arbeider, kollokviesamlinger, eksamen etc. Både lærere og studenter var fornøyd med å bruke Studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lærerressurser: Undervisningen ble gjennomført ved at to lærere delt på forelesningene og i tillegg var det to seminarlærere. Systemet med seminarlærere fungerte svært bra og innebar at studentene fikk rimelig anledning til å diskutere fag og pensum,  tilbakemelding på egne problemstilling, og de fikk støtte i skriveprosessen. 
Undervisningslokaler. Forelesningene foregikk i stort auditorium i SV-bygget. Til tider virket lokalet noe vel overdimensjonert, men alt det tekniske fungerte, over-head, lysbildeframviser etc. IT-folk som kunne gi støtte ved tekniske problemer i auditoriet var tilgjengelige på telefon. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringen ble gjennomført i løpet av siste forelesning før eksamen. Studentene svarte på en rekke spørsmål med faste svaralternativ. Oppmøte på denne forelesningen var ikke det beste, og kun 20 studenter svarte. Vi er enige med studentene i at det var for mange bøker på pensum. 

Oppsummering av innspill

Undervisningsassistent og konsulent Ingrid Christensen utarbeidet en 19 siders rapport basert på denne evalueringen, og denne rapporten konkluderte slik: Evalueringa av SOS111 viser at studentene syntes emnet var  faglig interessant, men at pensum var for omfattende. Forelesningene ble vurdert som interessante, men med et visst forbedringspotensiale. Studentene verdsetter at læreren ikke er for bundet av manus. De ønsker at foreleserne legger notater og disposisjoner fra forelesningene ut på Studentportalen. Kommentarer om seminargruppene gikk på at det var vel mye gjentakinger av det samme temaet. Arbeidet med den obligatoriske oppgaven  og kommentarane på denne ble også positivt evaluert av studentene (90% har hatt faglig utbytte av denne).  Når det gjelder organiseringen av emnet og informasjonsflyten var de fleste fornøyde, men 20% svarte at de hadde visse tekniske problem med innlevering på Kark.

Vi tar disse kommentarene til etterretning, men ønsker ikke å legge forelesningsnotater og disposisjon ut på Studentportalen. Slike notater /disposisjoner bør presenteres muntlig.  Studenter må møte til forelesning og selv ta notater. Vi mener det gir best læringsutbytte. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Høsten 06 kutter vi i pensum og satser på en av bøkene som hovedbok i pensum. Kompendiumet fungerte bra og trykkes opp igjen med mindre endringer