EXFAC - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen på Exfac består av forelesninger og en seminarrekke
Høsten 2005 besto kurset av 16 forelesninger. Seminarrekken besto av 14 samlinger, hvorav 1 informasjonssamling.

Forelesningene blir brukt til å gjennomgå de allmenne og overordenede delene av kurset. Dette fungerer godt.

Seminarrekken blir brukt til fordypning av stoffet og til oppgavefremleggelser fra studentene. Dette fungerer også godt.

Kurset vurderes ut fra en skriftlig oppgave som skrives underveis i kurset, og ut fra en avsluttende kunnskapstest.

Oppgavesettet består av oppgavetemaer til de skriftlige oppgavene samt temaer for muntlig fremleggelse. Hver student på legge fram en disposisjon til sin skriftlige oppgave og ha ansvar for et muntlig opplegg til diskusjon.

Studentene for tilbakemelding på den skriftlige oppgaven i tre runder: En skriftlig kommentar på et utkast til disposisjonen fra seminarleder, en diskusjonsrunde på seminar der hele seminargruppa gir innspill samt en skriftlig tilbakemelding på et tekstutkast. Høsten 2005 var første gang vi kjørte kommentarer på disposisjonsutkast og dette har vært et vellykket opplegg. Ordningen blir videreført neste år.

Gjennomføringen av seminarsamlingene har gått fint.

Kunnskapstesten var i år som tidligere år, et sett med helt enkle konstrollspørsmål. 

Høsten 2005 forsøkte vi et nytt tiltak: Alle studentene fikk tilbud om å skrive en øvingsoppgave i juridisk metode. Besvarelsen ble rettet av viderekomne jusstudenter. Dette fungerte bra, og ordningen vil bli videreført neste år.

Opplegget er hensiktsmessig. Det er viktig å ha minst 14 seminarsamlinger slik at antallet fremleggelser fra studentene per gruppesamling ikke blir for høyt. 

Strykprosent og frafall

370 studenter var oppmeldt til eksamen. 342 studenter møtte til eksamen. 5 fikk ikke-bestått. Dette gir 1 prosent stryk.

Karakterfordeling

Kurset vurderes som bestått/ikke-bestått

Studieinformasjon og dokumentasjon

Læringsmål
Undervisning til EXFAC – Rett og samfunn – er eit introduksjonsemne. Kurset er del av førstesemesteret i juss-studiet saman med EXPHIL og Forvaltningsrett I. Faget gir ei innføring i ulike måter å sjå forholdet mellom retten og samfunnet på, og ein introduksjon til kva som kjenneteikner rettsbruk og rettsvitenskap som faglige og samfunnsmessige fenomen. Det blir stilt krav om kjennskap til samspelet mellom rettslig normering og juridiske beslutningsprosessar på den eine sida og politiske og samfunnsmessige prosesser på den andre. Hovudtema er:

• Rettsstatens idé og grunnprinsipp
• Innføring i korleis rettsregler kjem til og endrar innhald med og uten medverknad frå lovgjevar, som respons på samfunnsutvikling, ny erkjenning eller endra verdisyn.
• Introduksjon til juridisk metode
• Forholdet mellom juss, moral og politikk
• Korleis rettsreglar fungerer som samfunnsmessige styringsinstrument og ramme for sosial samhandling
• Legitimiteten til retten sin dynamikk – korleis lovgjevar og det juridiske fagfellesskapet søker å sikre at rettsutviklinga garanterer menneskerettar og gjev rettstryggleik. 

Tilgang til relevant litteratur

En ny lærebok til Exfac er under utarbeiding. Høsten 2005 var pensum en sammensetning av tekster fra den gamle læreboka, noen utkast fra den nye boka, enkelte deler av Knophs oversikt over norsk rett og noen få sider fra forarbeider.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Det var store problemer med mikrofonanlegget i auditorium 1 ved semesterstart. Høsten 2006 må det tekniske fungere allerede første dagen i semesteret

Lokalforholdene for seminarrekkene er bare såvidt tilfredssstillende. Gruppene er forholdsvis store, opp mot 30 studenter. Seminarrommene i gamlebygget er litt for små. Seminarrom A er uegnet til undervisning på dette kurset. Seminarrommene i nybygget fungerer stort sett greit. I seminarrom 4 var det ikke mulig å åpne vinduet før et godt stykke ut i kurset. Dette skapte problemer med dårlig luft. 

Andre forhold

Det bør være søppelbøtter inne i hvert seminarrom. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringen blir gjennomført ved hjelp av referansegrupper. Vi har et møte midt i seminarrekken og et møte etter kursets avslutning.

Studentevalueringene gir greie og til dels svært nyttige innspill. Høsten 2004 fikk vi flere tilbakemeldinger som gav endringer i opplegget for 2005. Dette viser at studentevalueringene gir et viktig korrektiv

Oppsummering av innspill

Studentene er stort sett fornøyde med undervisningen. Læremiddelsituasjonen er ikke ideell, men studentene har vist forståelse for at den nye læreboka er underveis. 

Noen studenter vil ha mer enn en mulighet til å innlevere den felles øvingsoppgaven i juridisk metode. Dette blir vurdert ift opplegget for høsten 2006

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Den samlede vurderingen er at Exfac fungerer meget godt. Ifjor og i år har det blitt gjennomført flere endringer slik at kurset har fått større innslag av juridisk metode. Dette har vært et heldig grep.

Høsten 2006 vil læreboksituasjonen forhåpentligvis være noe bedre, og kursansvarlig jobber kontinuerlig med å lage et mer variert seminaropplegg (etter ønske fra seminarlederne).