EXPHIL-JUSEM - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesningene startet i uke 33, seminarene i uke 34. Undervisningen bestod i ni forelesninger i beta-delen, efterfulgt av ni i alfa-delen. Samme antall og rekkefølge av obligatoriske to-timers seminarer. I tillegg måtte studentene oppfylle en rekke arbeidskrav i løpet av semestret: skrive utkast og seminaroppgave, ha veiledning, ha muntlig presentasjon knyttet til oppgaven, og gjennomføre breddetest. Disse kravene gjaldt i begge delemner. Skriftlige arbeider ble levert i Kark (som fungerer godt), som studentene fikk innføring i tidlig i forelesningsrekken. Seminarundervisningen avsluttet i uke 46, og innlevering av seminaroppgave var i uke 47. Sensur falt 6.1.

Strykprosent og frafall

272 oppmeldte. 244 kandidater gjennomførte (og regnes som "antall møtt"). Det er ulike årsaker til differansen mellom tallene. Det hovedsaklige frafallet skjer tidlig i semestret, og kun et lite fåtall faller fra i løpet av semestret. (Vanskelig å gi detaljert statistikk her.) 243 av 244 bestod = strykprosent 0,4%. Tett oppfølging av studentene i form av arbeidskrav underveis forklarer antagelig dette.

Karakterfordeling

Antallet kandidater fordelte seg slik karaktermessig: A = 30; B = 168; C = 40; D = 5; E = 0; F = 1. Snittkarakter B. (Snittet synes høyt, men skyldes et karaktersystem som slår ut flatterende ved sammenlegging.)

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk utdelt en informasjonsbrosjyre om seminarmodellen på første seminar. All viktig informasjon ble også publisert på Mi side, og seminarlederne kunne følge opp ved email via Mi side. Evaluering viser at de aller fleste er fornøyd med informasjonen som er gitt.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum var tilgjengelig via Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen foregikk på Dragefjellet. Det ble stilt et kontor til disposisjon til veiledningsarbeid. Med nærpå 500 veiledninger utført av midlertidig ansatt personale uten egne kontorer, førte dette til at mye veiledning foregikk i kantiner, etc., hvilket er uheldig. Problemet er av stadig karakter ved alle Exphil-variantene.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt elektronisk evaluering nær semesterslutt, men bare litt over en tredjedel deltok. Ca. 50% var middels fornøyd med Exphil, med litt overvekt mot det positive. Faglig koordinator utarbeidet et sammendrag av evalueringen som ble presentert i møte med staben.

Oppsummering av innspill

Seminarmodellen får skryt i fritekstkommentarene. Seminaroppgavene, sammen med veiledning, trekkes frem som det beste ved kurset. Beta-kurset er en suksess på alle plan. Alfa-delen får betydelig medfart, og tre fjerdeler sier at læreboken er mindre eller ikke god.

Ev. underveistiltak

Vi mistet veiledningslokalet, men ble tilbudt et nytt.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Exphil JUSEM fungerer alt i alt positivt. Det er tatt initiativ til revidering av alfa-pensumet. - Behovet for veiledningslokaler bør institusjonaliseres for hvert høstsemester.