JUS131 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomført etter kjøreplan med mindre justeringer underveis i tidsrommet 15.8. - 21. 10. i meldingsåret. 
Kursstart med 4 intro-forelesninger i første kursuke kombinert med 10 småoppgaver til individuelt bruk for deltagerne.
Derpå 4 uker med progressive gruppeoppgaver for oppsatte arbeidsgrupper med classfronter interaktiv kommunikasjon og innspill fra storgruppeledere. I samme tidsrom 4 forelesninger (dobbelttimer) over emner i tilslutning til tematikken i oppgavene og anbefalt litteratur. To storgruppesamlinger i denne perioden.
i uke 6 på kurset obligatorisk hjemmeoppgave uten karakter med en ukes innleveringsfrist. Tilbakemelding med kommentarer før slutteksamen.
Deretter to uker med tre forelesninger (dobbelttimer) og 2 storgruppesamlinger.

Strykprosent og frafall

Se egen fakultetsstatistikk i høyre del av skjermbildet. Ingen kommentar.

Karakterfordeling

Se egen fakultetsstatistikk i høyre del av skjermbildet. Ingen kommentar. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Har fungert tilfredsstillende med dagens IKT-systemer og muligheter. Dessuten supplerer UBB med egne forelesninger om web-søk og aktiv bruk av BIBSYS m v. Meget nyttig. 

Tilgang til relevant litteratur

Noe problemer med fremskaffelse av nye utgaver/publikasjoner, men det gikk seg stort sett til under kurset (meget stort kull på over 500 deltagere)

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Kull på 520 studenter, hvorav en del fra siste år (stryk eller forbedring av karakter). To auditorier på Jussbygget tatt i bruk med AV-overføring fra Aud I til Aud II fungerte overraskende tilfredsstillende. IKT-
utstyr for ppt fungerte godt, likedan mikrofoner/høyttalere. Et problem at stappfullt auditorium over dobbelttimer med u-økter foran og etter egne forelesninger medførte dårlig ventilasjon og konsentrasjonsvanskeligheter for deltagere som sitter øverst i auditoriet.
Har vært en del diskusjon om hvorvidt ppt-presentasjoner skal sendes på IKT for individuell nedlastning. Med store kulle blr dety mye papir. Kursansvarlig mener fordeleler og rasjonaliseringsgevinst med samlet opptrykk av ppt-materiale er langt å foretrekke, 4 ppt sider med notatside for hver side får plass på to-sidig A4 ark. 

Andre forhold

Arb gruppene melder om store variasjoner m h t aktiv medvirkning. I noen av gruppene er et fåtall aktive og resten "gratispasasjerer". UBB fakultetsbiblioteket gir utmerket service for kursdeltagerne. På hjemmeeksamen behov for god koordinering av materialtilgang for stort antall brukere; erfaring at scanning av f eks sentale lovforarbeider/domsmateriale kan være en fordel for å avlaste biblioteket. IKT-tjenestene fungerte godt. Likeså fak adm allokerte, som var solid støtte for kursets praktiske gjennomføring. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Ønsker om mindre "fortung" kursstart (forelesninger) vurderes og skal justeres 2006 H.
Spesifiserte spørsmålsstillinger til arbeidsoppgavene skal etter studentkritikk revurderes med sikte på å unngå misforståelser.
Omfattende kommunikasjon på mail fra kullet, dels til storgruppelederne, dels direkte til kursansvarlig. Nyttig bruk av melding på classfronter til "alle rom" vedrørende spørsmål av generell interesse for kullet, ofte generert av enkeltspørsmål på mail.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Små muligheter for det, men det ble holdt 2 nyttige samlinger underveis for gruppevis tilbakemelding fra kursdeltagerne, der akturelle emner ble tatt opp, drøftet og delvis gitt positiv/negativ respons.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset fortsetter stort sett som tidligere 2006 høst, med enkelte justeringer og tilpasninger etter de erfaringer som nå er gjort av kursansvarlig over to år.