BIO300 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesinger og lab (statistikk).

Strykprosent og frafall

49 møtt til eksamen, 49 bestått. Gjennomsnittskarakter B.

Karakterfordeling

A=3, B=29, C=12, D=5, E=0

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ved hjelp av studentportal 

Tilgang til relevant litteratur

Litteratur ble anbefalt og utlevert lokalt.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesing der vi måtte bytte klasserom for ppt-kanonen ikke 
virket. Dette er meget uheldig men ikke så mye vi kan gjøre med annet 
enn å bytte rom.Dette skjedde flere ganger.

Andre forhold

Emnet har mange forskjellige forelesere, og det skjedde mer enn en gang at foreleser ikke møtte opp. Det må mkunne forventes.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

-	Mange har savnet bakgrunnskunnskap i statistikk
-	Kritikk mot manglende oppmøte av forelesere
-	Koordinering av forelesinger lab bør forbedres? Kollisjoner med annen obl. undervisning
-	Statistikkdel kommer for sent
-	Noen ser ikke helt nytten av den første halvdel av kurset (forelesingsserien)

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Når det gjelder statestikk delen er det stor spredning i kommentarene, noen synes det er for enkelt og noen synes det er greit. Her må det sies at det er stor spredning blant studentene noen har bakgrunn mens andre har mindre numerisk bakgrunn. I vårt opplegg prøvde vi å få dekket så mange som mulig uten at de med minst bakgrunn skulle dette ifra. Så dette er som forventet.

Når det gjelder antall studenter så er det 30 på 2 lærere, og i 
begynnelsen kan dette være mye. Vi springer så fort vi klarer for å nå frem men til tider blir det noe venting. Vi har som mål at studentene ikke skal vente mer enn et par minuter, men det hadde hjulpet med en ekstra assistent.

Når det gjelder eksemplene som blir valg så fokuserte vi i år noe ekstra på et datasett som ble samlet inn på marint kurs samme semester (et ønske fra marinbiologene). Her er det delte meninger, og jeg tror at dersom kurset skal nå sin målsetning om å være til nytte for biologer (også microbiologer) kan det være lurt å titte litt på dette.

Når det gjelder tidspunkt er jeg enig med studentene, statestikk delen av dette kurset kunne vært arrangert tidligere i semesteret.
Med hensyn til intensiv eller spredt undervisning så henger dette sammen med undervisningskapasiteten og at før sammenslåingen av bio var tilsvarende kurs intensivt.