KJEM225 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Evaluering av lærebok gir i snitt 2.8 (på en skala fra 1 til 6, der 6 er topp). Ut fra disse resultatene er det klart at en bør vurdere å skifte lærebok, eventuelt bruke eget kompendium. Læreboken har bidrag frå mange forfattere, med til dels ulik terminologi og ulik notasjon.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

8 studenter har svart på evalueringsskjemaet. Dette utgjør ca. 2/3 av studentene som avla eksamen. Av disse 8 har 7 en mastergrad som mål, mens en har bachelorgrad som mål. Alle tar emnet for første gang. 87.5 % oppgir å ha fulgt mer enn 75 % av forelesningene og regneøvelsene, mens 12.5 % (1 student) oppgir å ha fulgt 25-50 % av forelesningene og ingen regneøvelser. For denne studenten skyldes fraværet kollisjon med annen undervisning som da har fått prioritet.

Evalueringa av forelesninger gir følgende resultat: Klarhet (4.4), engasjement (4.9), læringsutbytte (4.4). For regneøvelsene er resultatet: Klarhet (4.6), engasjement (5.0), læringsutbytte (5.1). For dataøvelsene: Læringsutbytte (4.4). Den generelle oppfatninga av kurset gir som resultat 4.6. 75 % av studentene gir 5 eller 6 på en skala der 6 er topp.

7 av 8 studenter oppgir at det er godt samsvar mellom oppgitte og reelle stp. En mener at kurset er noe tyngre enn 10stp. Dette kan nok skyldes litt ulik erfaring med PC-er og matematikk. En ser blant annet at det er en forskjell på flere 100 % i studentenes tidsbruk på dataøvelser og regneøvelser.

En av studentene kritiserer at to regneøvelser ble avlyst uten informasjon. Dette skyldtes plutselig dødsfall i forelesers nærmeste familie. Det ble da gitt informasjon direkte frå kontoret om avlysning i et tilfelle, mens det pga en feilkommunikasjon ikke ble varslet om andre gangs avlysning i forbindelse med begravelsen.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Alt i alt er det lite å endre på i KJEM225 utenom eventuelt læreboken. Kurset fungerer som det skal og studentene oppnår jevnt over gode og svært gode eksamensresultater.