GEO308 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføring av kurset gikk som forventet og etter planen. Kurset ble gjennomført på engelsk, da det er internasjonale kvotestudenter som følger kurset. Kurset i seg selv er teoretisk vanskelig, og for første gang et kurs i vitenskapstetori for masterstudenter i geografi som har samfunns- og naturgeografisk bachelor. Dette betyr at kurset er krevende å gjennomføre. 

Strykprosent og frafall

Ingen avvik. 

Karakterfordeling

Her må jeg vise til instituttets egen statistikk, for jeg har ikke tilgang på dette her. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Pensumliste var klar i juni 05, men forelesningsplan var ikke klar før ved kursstart. Fagansvarlig for kurset var fram til 15. oktober Anders Lundberg, og fra og med 15. oktober postdoktor Inger Birkeland (som tiltrådte 15. oktober). 

Tilgang til relevant litteratur

Pensum og relevant litteratur var tilgjengelig for studentene ved semesterstart. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokaler og undervisningsutstyr var svært tilfredsstillende.  

Andre forhold

Kurset var for intensivt fordelt på semesteret (dette var en tilpasning til undervisningskreftene h 05, og er endret for h 06).

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Jeg har kommentarer til opplegget for studentevalueringene, og disse er sendt instituttet v/Gro Aase 1. november 2005, men dette kunne det ikke tas hensyn til da. Her er utklipp fra eposten: 

Det bør være en kategori for å kunne identifisere studenter som tar kurset som en del av masterprogram i geografi og andre studenter (som tar det innen andre programmer). Når det gjelder spørsmålene direkte knyttet til forelesningene, er jeg usikker på om det er mulig å evaluere uten å knytte spørsmålene direkte opp mot de enkelte forelesere på kurset. 

Flere forhold som burde være med på skjemaet for GEO 308:
- organiseringen av undervisningen (intensiv undervisning på fire uker), hvordan har arbeidsbyrden vært her for studentene?
- sammensetningen av undervisningsformer (forelesningsbasert, 
tilstedeværelsen av seminar), hva trenger studentene her for å få et godt læringsutbytte?

Skjemaet er ellers veldig fint, dvs enkelt og godt. Det må i tillegg 
oversettes til engelsk (to versjoner) fordi de internasjonale studentene kunne ikke bruke norsk skjema. Det viktigste for oss som foreleser er imidlertid hvor godt skjemaet er for å kunne få tilbakemelding om evt. endringer av selve kurset. Det er også viktig å kartlegge om de som svarer, faktisk har vært tilstede i undervisning og deltatt på kurset. 

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Pensum bør absolutt forbedres (dette er tatt hensyn til for h 2006). Studentene gav uttrykk for at hovedboken var for vanskelig og ikke egnet. 
Kurset bør ikke være for intensivt, og bør fordeles over noen flere uker pga tungt teoretisk stoff (krever modningstid). Dette er også tatt hensyn til h 06. 

Samlet inntrykk fra studentene, er at de mottok kurset svært positivt, at det var faglig interessant og viktig med et integrert kurs i vitenskapsteori for både natur- og samfunnsgeografer. Dette var vanskelig for studentene, men også utfordrende og meningsfullt.