NOLISP300 - emnerapport 2005 høst
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
Kurset er gjennomført som ukentlig seminar med 2 faglærere fra hver sin hoveddisiplin i faget. Arbeidsform har vekslet mellom lærerforelesninger og studentframlegg med diskusjoner. Når studentene la fram sine egne prosjekt, var veileder til stede, i tillegg til kursets lærere. Kurs i informasjonskompetanse ved universitetsbibliotekar ble gitt ved starten av kurset.
Strykprosent og frafall
Alle gjennomførte og bestod.
Karakterfordeling
Kurset har ikke graderte karakterer, bare bestått/ikke bestått. Alle fikk "bestått".
Studieinformasjon og dokumentasjon
Informasjon er utvekslet muntlig i seminaret og i veledningstimer og/eller via epost og studentportal. Resultat av kurset er dokumentert ved innleverte prosjektskisser.
Tilgang til relevant litteratur
I tillegg til pensumbøker tilgjengelige i studentbokhandelen har en perm med mindre pensumtekster stått til studentenes disposisjon.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Kurset har disponert et passe stort seminarrom med nødvendig utstyr.
Andre forhold
Kopinor-reglene har begrenset muligheten av å benytte tidligere innleverte prosjektskisser og hoved- og masteroppgaver i undervisningen. Dette er et betydelig problem, da studentene erfarer at de lærer mye av å studere andres arbeid.
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Midtveidsevaluering ble gjennomført på nettet. Studenter besvarte spørsmål formulert av faglærerne. Sluttevaluering ble gjennomført som en 2-timers utviklingssamtale der alle så vidt mulig deltok.
Oppsummering av innspill
De mest lærerike fasene av kurset var studentenes presentasjoner av tidligere hoved-eller masteroppgaver og av egne prosjekt. Omfanget av lærerforelesninger i første del av kurset kunne med fordel ha vært redusert. Studentene satte pris på at veilederne var til stede når de presenterte egne prosjekt; de skulle gjerne sett flere lærere delta oftere i samtalen om framlagte prosjekt. Kurset i elektronisk informasjonskompetanse kan med fordel komprimeres.
Ev. underveistiltak
Det ble ikke gjennomført vesentlige endringer ut over planlagt progresjon. (Alle studentframlegg var plassert i siste del av kurset.)
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Det var god samarbeidsånd og stor studentaktivitet i kurset. Fasen med studentframlegg mot slutten av kurset var svært dynamisk. Studentframlegg ble møtt med faglig kvalifisert respons fra medstudentene, framført i en vennlig, solidarisk ånd. Resultatet av evalueringene, særlig erfaringer fra den avsluttende samtalen, er forsøkt innarbeidd i opplegget for neste kurs (dvs. kurset våren 2006).