PSANA101 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

PSANA101 er et 15 stp-emne som kan anvendes innenfor en rekke studieprogrammer hvor psykoanalyse kan være et aktuelt perspektiv. Høstsemesteret 2005 ble de fleste studentene rekruttert fra HF-fag (spesielt litteraturvitenskap og filosofi var godt representert), men det kom også studenter fra SV og Psykologisk fakultet. Parallelt med én ukentlig dobbeltforelesning (over 12 uker) ble det kjørt 4 ukentlige kollokviegrupper, hvor studentene fikk anledning til å diskutere problemstillinger fra forelesningene. Studentene ble forelagt forslag til essaytitler, men fikk i prinsippet fri adgang til å velge problemstillinger for de to mappeoppgavene innen rammer gitt av pensumlitteraturen. Veiledning for oppgaveskriving var obligatorisk.

Strykprosent og frafall

Se FS-rapport.

Karakterfordeling

Se FS-rapport.
3 studenter avla eksamen i emnet våren 2006: 1 A, 1 B, 1 E.

Studieinformasjon og dokumentasjon

I studentportalen og opptrykte brosjyrer.

Tilgang til relevant litteratur

Mesteparten av pensumlitteraturen forelå i lett tilgjengelige kompendier. Også øvrig litteratur var lett tilgjengelig. I enkelte tilfeller ble oppgaverelevante tekster skaffet til veie av veilederne.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ingen problemer.

Andre forhold

God oppfølging fra seksjonens administrasjon.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Skriftlig, på blankt ark.

Oppsummering av innspill

Kursets form med kollokviegrupper som kjøres parallelt med forelesningene og som gir studentene anledning til å drøfte aktuelle problemstillinger fra forelesninger og litteratur, fungerer bra. Studentene verdsetter den tekstorienterte tilnærmingen, men signaliserer samtidig at de kunne ha behov for ytterligere innslag av generell oversikt. Individuell veiledning for oppgaveskriving fungerer bra. Filmseminaret fikk overstrømmende tilbakemeldinger.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Høstsemesteret 2005 hadde første studentinntak på PSANA-prosjektet, og kan mht. gjennomføring (se statistikk!) betraktes som et vellykket eksperiment. På noen punkter foreligger likevel et klart forbedringspotensial. Således har undervisningsstaben spesielt diskutert tiltak for a) å få flere studenter til å ta aktivt del i kollokviediskusjonene og b) å få studentene til å bestemme problemstillinger for mappeoppgavene og ta fatt på skrivingen tidligere i semesteret. Et tiltak vi akter å gjennomføre i inneværende semester (H06), er å la studentene forberede korte presentasjoner til kollokviene. Dessuten vil det fremmes forslag til endring i eksamensformen slik at den ene mappeoppgaven blir erstattet med en ti dager hjemmeeksamen: dette kan fungere som et incitament til å starte pensumlesingen på et tidlig tidspunkt, og for mange studenter vil det formodentlig være lettere å starte opp tidlig med én hovedproblemstilling enn med to.