BAMN-KJEM - studieprogramrapport 2005 vår

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Følgende emner ble undervist ved Kjemisk institutt, våren 2005:
KJEM110 Kjemi og energi
KJEM130 Organisk kjemi
KJEM131 Organisk syntese og analyse
KJEM204 Kjemiens historie
KJEM212 Molekylære drivkrefter
KJEM230 Analytisk organisk kjemi
KJEM243 Transisjonsmetallenes kjemi
KJEM/FARM250 Analytisk kjemi
KJEM251 NMR-spektroskopi 1
KJEM319 Eksperimentelle teknikker i fysikalsk kjemi
KJEM321 Kvantekjemiske metoder
KJEM325 Multikomponent analyse
KJEM332 Naturstoffkjemi
KJEM335 Fysikalsk organisk kjemi
I tillegg: 14 ulike kurs uten ordinær kode (spesialpensum)

Den praktiske gjennomføringen av undervisningen i kjemi har i det alt vesentlige forløpt i tråd med planverket og på en god måte. 

Det er benyttet et mangfold i undervisningsformer, som favner fra forelesninger og kollokvier til labundervisning og prosjektoppgaver. Et tilsvarende mangfold finnes innen eksamensformer, hvor avsluttende skriftlig/muntlig eksamen i mange tilfeller kompletteres av midtsemestervurdering eller praktisk labeksamen.

Strykprosent og frafall

Totalt var det 591 eksamensoppmeldinger ved Kjemisk institutt våren 2005. KJEM+FARM110 og KJEM+FARM130 hadde flest påmeldte med henholdsvis 143 og 137 påmeldte, mens KJEM+FARM131 hadde 93 påmeldte. Totalt ble det levert inn 499 besvarelser, noe som gir en oppmøteandel på 84% i forhold til oppmeldingstallet. Dette er samme oppmøteandel som høstsemesteret 2004. 118 av besvarelsene (24% av det totale antallet besvarelser) var i KJEM+FARM110, mens det ble levert 120 eksamensbesvarelser (24%) i KJEM+FARM130. KJEM+FARM131 stod for 18% av eksamensbesvarelsene (89stk) ved Kjemisk institutt vårsemesteret 2005. Totalt ble det levert inn 388 eksamensbesvarelser på emner med kode KJEM+FARM1xx (78% av besvarelsene), 92 på emner med kode KJEM+FARM2xx (18%), og 16 på emner med kode KJEM3xx (3%). Det var 3 avlagte cand.scient.-/mastergradseksamener vårsemesteret 2005.

436 av besvarelsene endte med bestått, noe som ga en strykprosent på 13% totalt for instituttet vårsemesteret 2005. Dette var noe lavere enn høstsemesteret 2004, da strykprosenten var 18%. Høstsemesteret 2004 ble imidlertid KJEM100 forelest, og var alene skyldig i nesten 60% av instituttets samlede stryk. Det ble også arrangert eksamen i KJEM100 våren 2005, og en tredjedel av det totale antallet besvarelser med stryk ved instituttet kom i dette emnet, der 21 av de 34 eksamensbesvarelsene endte med stryk. KJEM+FARM110 endte med en strykprosent på 14%, mens 13% av eksamensbesvarelsene i KJEM+FARM130 endte med stryk.

Karakterfordeling

Den totale prosentfordelingen på ståkarakterene for emner ved Kjemisk institutt våren 2005 var: 10% A – 30% B – 31% C – 16% D – 12% E. Gjennomsnittskarakteren for alle emnene med kode KJEM+FARM1xx som ble undervist våren 2005 var C. Totalt sett for disse begynneremnene var det færre besvarelser med karakter A enn med karakter E, mens det var flere med karakter B enn med karakter D. Dette var samme fordeling som emnene KJEM+FARM 130 og 131 hadde hver for seg, mens KJEM+FARM110 endte med flere besvarelser med karakteren D enn med B. 

Ressurstilgang

Kjemisk institutt har i betydelig grad prioritert undervisning ved disponering innenfor egne økonomiske rammer. Isolert sett har derfor de enkelte emnene hatt en ressurstilgang som samsvarer bra med behovet slik kursleder har sett dette. Totalt sett opplever instituttets ansatte en betydelig økning i undervisningsbelastningen, og dette går i noen grad utover andre arbeidsoppgaver. Årsakene til dette er m.a. omlegginger som følge av kvalitetsreformen, samt manglende nyansettinger ved avgang for oppnådd aldersgrense eller andre forhold.

Kommentar til studentevalueringene

Studentevalueringene på kjemiemnene ble våren 2005 i helhet gjennomført elektronisk ved bruk av programmet Refleks. Spørreskjemaene ble sendt ut til alle som var eksamensoppmeldt pr. 1.mai 2005. Antallet var ikke nøyaktig det samme som det endelige antallet eksamensoppmeldte ettersom det ved utsendelsestidspunktet fortsatt var mulig å melde seg av emnene innen fristen. Skjemaet ble sendt ut 13.mai (samme dato som avslutningen av prosjektoppgaven i KJEM+FARM131), og svarfristen var satt til 1.juni. Dette var før eksamenene, og dermed svarte alle med samme forutsetninger. Totalt ble evalueringene sendt til 293 studenter, og 136 av disse svarte (46%).

Vårsemesteret 2005 ble følgende emner evaluert:
KJEM110 Kjemi og energi:
Sendt til: 147. Svar fra: 51 (35%). Eksamensoppmeldte: 143. Møtt til eksamen: 118
KJEM130 Organisk kjemi:
Sendt til: 141. Svar fra: 69 (49%). Eksamensoppmeldte: 137. Møtt til eksamen: 120
KJEM131 Organisk syntese og analyse:
Sendt til: 95. Svar fra: 52 (55%). Eksamensoppmeldte: 93. Møtt til eksamen: 89
KJEM212 Molekylære drivkrefter:
Sendt til: 14. Svar fra: 10 (71%). Eksamensoppmeldte: 13. Møtt til eksamen: 9
KJEM243 Transisjonsmetallenes kjemi:
Sendt til: 6. Svar fra: 5 (83%). Eksamensoppmeldte: 5. Møtt til eksamen: 5
KJEM/FARM250 Analytisk kjemi:
Sendt til: 26. Svar fra: 17 (65%). Eksamensoppmeldte: 27. Møtt til eksamen: 27
KJEM251 NMR-spektroskopi I:
Sendt til: 10. Svar fra: 5 (50%). Eksamensoppmeldte: 10. Møtt til eksamen: 8

Studentenes tilbakemeldinger for hvert enkelt emne (der det står nevnt poengsum, er dette snittscore på en skala fra 1 til 6, der 1 er svært dårlig og 6 er svært bra):

KJEM/FARM110: Av de emnene som ble evaluert ved Kjemisk institutt våren 2005, har dette emnet høyest score på forleserens klarhet i fremstillingen av lærestoffet (4,9), foreleserens engasjement (4,9) og læringsutbyttet studentene hadde av forelesningen (4,6). Det er gode tilbakemeldinger til undervisningspersonalet på laboratoriet, og i kollokviegruppene. Som vanlig er imidlertid oppmøte på kollokviegruppene dårlig. Generell oppfatning av emnet: 4,5.
KJEM/FARM130: Engasjementet til foreleseren scorer høyt i dette emnet (4,5), og i tillegg er lærebøkene i dette emnet godt likt (4,7). Som for KJEM/FARM110, er det dårlig oppmøte på kollokviegruppene. Faktisk oppgir bare 19% at de har vært på minst halvparten av kollokvieøvingene. De aller fleste deltar ikke, eller er kun innom noen få kollokviegrupper. De om var på kollokvieøvingene ga gode tilbakemeldinger. Generell oppfatning av emnet: 4,2
KJEM/FARM131: Dette er et rent laboratoriekurs, og studentene mener også at læringsutbyttet av labkurset er høyt (4,8). De skryter veldig av undervisningspersonalet (kontakt med undervisningspersonale; 5,2), mens også kontakten med medstudenter fremheves (4,8). Studentene mener at arbeidsbyrden totalt sett for kurset er i overkant, og at dette hovedsakelig skyldes skriving av labjournal, som mange av studentene ikke har veldig erfaring med fra tidligere. Likevel virker studentene å være fornøyde med kurset når de har vært gjennom det. Generell oppfatning av emnet: 4,8.
KJEM212: Emnet kommer godt ut både mht klarhet i fremstillingen og engasjementet til foreleserene (4,6 og 4,8). Emnet får svært god score på kontakt med undervisningspersonalet (5,4). Generell oppfatning av emnet: 4,6.
KJEM243: Emnet kommer ganske svakt ut på forelesningssiden, og det er tydelig at det her var et sprang i hva studentene forventet av kurset og det foreleser forventet av studentene. Generell oppfatning av emnet: 3,4. 
KJEM/FARM250: Emnet får en bra karakter på læringsutbyttet på laboratoriekurset (4,6). Imidlertid er det nettopp størrelsen av labkurset studentene klager mest over, og de mener at emnet er for stort i forhold til at det gir 10stp. Det er også vanskelig å kombinere dette emnet godt med andre emner studentene tar. Lærebøkene kommer svært dårlig ut (3,8), mens kontakten med undervisningspersonalet og med medstudentene er god (5,2 og 5,5). Generell oppfatning av emnet: 3,9.
KJEM251: Studentene var ikke helt fornøyd med forelesningene i dette kurset. De følte også at de ikke fikk så mye igjen av labkurset (3,2), noe som er betenkelig ettersom dette labkurset er obligatorisk for å kunne kjøre NMR-instrument på egenhånd senere. Generell oppfatning av emnet: 3,0.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon er gitt på forelesninger, gjennom Studentportalen, og ved oppslag. Instituttets ansatte har i stor grad tatt Studentportalen i bruk, både til spredning av praktisk informasjon og for å gjøre forelesningsnotater tilgjengelig for studentene.

Instituttet har utarbeidet informasjonsmapper til bruke for sensor på enkelt emner, og også til bruk for sensor på masteroppgaver.

Tilgang til relevant litteratur

Relevant litteratur betyr her lærebok, som i de aller fleste tilfeller forelå på Studia ved oppstart. I enkelt emner var det bestilt for få eksemplarer, eller ingen bok forelå grunnet misforståelse mellom fagpersonalet og Studia. Dette ble løst ved utlevering av kopier av de første kapitlene av læreboka, til ny forsyning forelå. 

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Kjemisk institutt er godt fornøyd med undervisningen som blir gitt. Vi har arbeidet bevisst og over tid for å få et godt fokus på kvalitet i undervisningen, og dette arbeidet bærer frukter. Det er likevel alltid forhold som kan forbedres, og vi konsentrer oss her om problemstillinger og forslag til forbedringer.

KJEM130. Emnet ser ut til å svare til forventning hos både studenter og undervisningsstab. Fremmøtet på kollokvier tidlig i semester er så dårlig at disse vil bli vurderer avskaffet til fordel for ukentlig orakelmøter frem til påske. Deretter kan kollokvier rettet direkte mot eksamenslesning være en god løsning..

KJEM131. Dette er et undervisningsintensivt laboratoriekurs, som til gjengjeld fungerer godt som basis for videre laboratoriearbeid og motivering til videre kjemistudier for en betydelig del av studentene. Kurset er utfordrende for studenter som har liten erfaring i praktisk arbeid og vitenskapelig rapportskriving. Forbedring av opplæringen i rapportskriving vil bli et satsingsområde videre, siden dette er et tydelig behov og reduksjon i kravene her bare vil overføre problemet til videregående kurs. 

KJEM243. Det er avdekket at emnet ikke representerer en kontinuerlig forsettelse av uorganisk kjemi, men forutsetter betydelig høyere kunnskapsnivå hos studentene enn hva disse besitter. Det er i gang et arbeid med å identifisere et akseptabelt startnivå, bl.a. på basis av nyere eksamensoppgaver og besvarelser i KJEM120. Den videre utformingen av emnet vi skje i diskusjon med kollegaer i uorganisk kjemi, som underviser grunnleggende emner (KJEM120 og 121) og parallelle emner (Seminar i nanokjemi).

KJEM250: Omfanget av emnet vil bli belyst i samarbeid mellom faglærer, studenter, teknisk personale og programstyret i kjemi.

KJEM251: Det vil arbeides videre med å finne årsaker til emnet fungerte relativt dårlig vår 05, på trass av gode tilbakemeldinger tidligere år.