BAMN-PHYS - studieprogramrapport 2005 vår

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Det praktiske rundt gjennomføringen av undervisningen våren 2005 gikk etter planen. Emnet PHYS 114 Grunnleggende måleteknikk ble en utfordring p.g.a. mange påmeldte studenter, men alle påmeldte fikk plass på kurset. Dette ble mulig etter at første trinn i ombygging av laboratorielokalene var utført.

Strykprosent og frafall

Strykprosenten i brukerkurset PHYS 102 var 17%, og  0-13% i fysikkemnene som inngår i 4. semester i bachelorgraden i fysikk. 

Karakterfordeling

Det er ikke noe spesielt å bemerke ved karakterfordelingen i emnene, samlet sett ligger den i nærheten av en normalfordeling. Bokstavskarakteren til en eksamensbesvarelse er gitt med utgangspunkt i kandidatens prestasjon, uavhengig av prestasjonen til de andre studentene på kurset. Instituttets regler for karaktersetting i fysikkemner ligger her: http://www.ift.uib.no/Karaktersetting_fysikk_UiB.htm

Ressurstilgang

Ressurstilgangen er knapp på noen områder. Det er et reelt behov for gruppeledere og annen assistanse i de fleste av våre 100-tallsemner og i noen 200-tallsemner, men våre vår økonomi dekker bare en del av behovet. Dette medfører betydelig merarbeid for de kursansvarlige. Det er bl.a. behov for studentassistenter i forbindelse med demonstrasjonsforsøk i brukerkursene PHYS 101 og 102, og i PHYS 111, 112 og 113. Det har ikke vært mulig å tilby 10 timer enkle laboratorieøvelser i brukerkurset PHYS 102, slik intensjonen var da kurset ble utviklet.
Instituttet har fått bevilget betydelige midler til første trinn i oppgraderingen av utstyr til laboratoriekursene og til demonstrasjonsutstyr.

Kommentar til studentevalueringene

Følgende emner ble evaluert våren 2005: Brukerkursene PHYS 101 og 102, og PHYS 112, PHYS 113, PHYS 114 og PHYS 225. PHYS 101 undervises om høsten, men ble evaluer samtidig samtidig med PHYS 102 våren 2005 ettersom PHYS 101 og 102 utgjør en pakkeløsning for studenter som ikke skal studere fysikk videre.
Evalueringene ble utført ved hjelp av tradisjonelle spørreskjema på papir, som ble samlet inn etter pausen i en dobbeltime, bortsett fra i PHYS 114 der skjemaene ble sendt ut elektronisk (svarprosenten i PHYS 114 ble dessverre meget lav). Vi planlegger å ta i bruk et elektronisk system for kursevaluering høsten 2005. Ifølge svarene er studentene generelt godt fornøyd med pensumlitteratur, undervisning og gjennomføring av kursene. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Tilfredsstillende. Pensumlister i de fleste emnene blir lagt ut på Studentportalen før studiestart og annen relevant informasjon gis både muntlig på forelesninger og legges ut som meldinger på portalen. Faglærernes bruk av kurssidene på Studentportalen øker stadig og i mange emner inneholder fillageret imponerende mye godt stoff ved semesterslutt.  

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til nødvendig pensumlitteratur er tilfredsstillende.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studieopplegget i bachelorgraden i fysikk fungerer stort sett godt og det har ikke vært behov for noen vesentlige endringer i de grunnleggende fysikkemnene i 3.-5. semester etter at det ble innført. Det er utmerket samarbeid med Matematisk institutt og Geofysisk institutt om opplegget de 2-3 første semestrene, og mottak av nye studenter og formidling av generell informasjon har vært utført felles for studenter på bachelorprogrammene i fysikk, matematikk og geofysikk. 
Undervisningen i fysikkemnene ser ut for å falle i smak blant studentene, men det er klart et behov for mer timelærerhjelp for å avlaste vår vitenskapelige stab som legger ned svært mye og godt arbeid i undervisningen.
Utskifting av inventar i seminarrom 316 gjenstår fremdeles.
Inventar i laboratoriekurssal i 2. etasje er planlagt skiftet ut sommeren 2005.
 Det tekniske utstyret i auditorium A og B er oppgradert de senere år og fungerer godt, men inventaret i begge disse auditoriene er nedslitt og tavlebelysningen har en tendens til å bli dårlig når lyspærene ryker utover i semesteret.