Geovit. - instituttrapport 2005 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen av undervisningen i vårsemesteret har stort sett forløpt greit.

Tradisjonell skriftlig eksamen dominerer på grunnivå. Dette er kurs med mange studenter hvor mappevurdering oppleves som problematisk, både med hensyn på stor arbeidsmengde forbundet med retting, og vanskeligere kontroll av at innholdet i mappen virkelig er studentens eget arbeid. Imidlertid har grunnkursene et stort innslag av obligatoriske aktiviteter, f.eks. øvelser og ekskursjoner med rapportskriving som må godkjennes før eksamen, men disse inngår altså normalt ikke som grunnlag for karaktersetting.
På avanserte kurs (300-nivå) er situasjonen omvendt, og mappevurdering dominerer over muntlig og skriftlig eksamen. 


Ekstern sensor har vært benyttet på ett av våre store laveregrads-emner (GEOL104) samt på noen få mindre kurs på 200- og 300- nivå. Av økonomiske årsaker er bruken av eksterne sensorer for kalibrering og kontroll av vår karaktergivning noe mindre enn det som kunne vært ønskelig. Imidlertid samsvarer de eksterne sensorvurderingene  godt med våre egne vurderinger på alle de ovennevnte kursene. 

Strykprosent og frafall

Av totalt 453 oppmeldte studenter gikk 371 opp til eksamen, og 325 besto, hvilket gir et frafall før eksamen på 18.1%, og 12.4% stryk. Total gjennomføring ut fra antall oppmeldte er 71.7%.  Både frafall før eksamen, som i hovedsak skyldes manglende innlevering av obligatoriske øvelser, og strykprosent er høyest på begynnerkursene (GEOL101, GEOL102 og GEOF161). Videregående kurs har gjennomgående svært lav strykprosent. 

Karakterfordeling

På IFG var det totalt 323 beståtte eksamener på emner som benyttet den graderte bokstavskalaen i vårsemesteret. Prosentvis fordeling på de ulike karakterene er A: 9.9%; B: 30.3%; C: 30.3%; D: 18.6% og E: 10.8%. Fordelingen er med andre ord relativt nær den "ideelle" normalfordelingen, men noe "for snill" med hensyn på fordelingen av karakterene B og D. Dersom vi splitter tallmaterialet i henhodsvis grunnemner (189 beståtte eksamener på 100-¨nivå) og videregående emner (134 beståtte eksamener på 200- og 300 nivå) blir fordelingen på grunnemnene svært nær "idealet", mens videregående emner har en noe mer topptung karaktergivning. Dette anser vi som naturlig ut fra et visst frafall av svake studenter underveis, og at de videregående emnene stort sett er forbeholdt studenter med spesiell interesse for geologi og geofysikk. 

Ressurstilgang

Vi er stort sett fornøyde med de rammevilkår som tilbys, og det nye systemet for prosjektører/datatilgang i hvert auditorium forenkler forelesernes hverdag betraktelig.

Imidlertid er det også på vårt institutt frustrasjon over et rombooking- og timeplansystem som oppleves som lite fleksibelt, med for stor grad av sentralstyring. Eksempelvis er det ønskelig at vi i større grad kan disponere "egne" lokale undervisningsrom til noen faste tidspunkter hver uke for instituttarrangementer som eksamener, gjesteforelesninger og informasjonsmøter.

Personnellmessig har nedbemanning innen fagfeltet strukturgeologi/tektonikk skapt en del problemer for undervisningen, men dette vil bedre seg når nytilsatt professor er på plass i høst.

Kommentar til studentevalueringene

I tråd med vedtak i Fakultetets studiestyre, har det vært gjennomført studentevaluering på instituttets grunnkurs (100- talls emner), samt utvalgte emner på 200- og 300- nivå.   

Programstyret har latt hver enkelt emneansvarlig stå fritt til å velge hvordan evalueringen foretas. Skriftlige evalueringsskjema dominerer på de store grunnkursene - enten i form av skreddersydde skjema for hver enkelt kurs, eller "fakultetets standardskjema". På videregående emner med få studenter foretrekker de fleste en mer uformell muntlig evalueringsform.

Mest fornøyde med nytten av studentevaluering er de som benytter skreddersydde skjema tilpasset sitt eget kurs, men dette er ofte også dem som tar evalueringen mest alvorlig, og er mest villige til å endre egen undervisning i tråd med studentenes tilbakemelding.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Stort sett tilfredsstillende, men høyere studenttall enn forventet på enkelte kurs medførte at noen bøker måtte etterbestilles, slik at enkelte studenter fikk pensumlitteraturen noe sent.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Jevnt over viser evalueringene at studentene er fornøyde med innhold og form på den undervisningen som tilbys ved instituttet. På enkelte emner etterlyses det mer hjelp under gjennomføringen av praktiske øvelser, noe vi vil søke å følge opp med flere kursassistenter i den grad økonomien tillater det. Ellers er det som regel vanskelig å trekke ut generelle ting som kan forbedres ut fra tilbakemeldingene på enkeltkurs. Kritikk fokuserer ofte på hvilke forelesere som er "gode" eller "mindre gode" - noe som i praksis er vanskelig å gjøre noe med.

Relativt høyt stryk og frafall på grunnkursene, spesielt GEOL101 og GEOL102, er noe vi ser på med en viss bekymring. Imidlertid viser studentevalueringen at studentene var fornøyde med kursene, selv om noen etter eksamen ga uttrykk for at terskelen for å bestå var høyere enn de trodde. For GEOL101, som er vårt desidert største kurs, viser en nærmere analyse at eksterne studenter, blant annet fra Bergen Arkitekthøyskole, trekker resultatet ned, mens våre egne programstudenter oppnår mer akseptable resultater. For GEOL102 synes forklaringen mer kompleks, og vi vil vurdere nødvendigheten av endringer i kursopplegget her. Imidlertid håper og tror vi at de strengere inntakskravene som nå er innført på fakultetet vil føre til bedre resultater neste år.