Inst.bio. - instituttrapport 2005 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Evalueringene ble gjennomført ved hjelp av elektroniske skjema gjennom studentportalen, og med papirskjema. De fleste skjemaene inneholdt ett sett av standardspørsmål. Selve gjennomføringen gikk greit, men det kunne vært ønskelig med mulighet for bedre oppfølging underveis i prosessen (se kommentarer lenger nede på siden).

Strykprosent og frafall

Antall oppmeldte studenter stemmer godt overens med oppmøtetallene til eksamen. Det er helt tydelig at oppmeldingstallene kan brukes som mer relevante tall for hvor mange studenter som følger emnet enn før.  Strykprosenten for de evaluerte emnene ligger på mellom 0 og 21 %. 

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakteren for de store emnene ligger hovedsakelig på C, mens for en del av 200-tallsemnene med få deltagere er B den mest brukte.  Fordelingen ser ut til å være mer eller mindre normalfordelt, bortsett fra et emne med gjennomsnittskarakter D, her er karakterene forskjøvet mot den nedre del av karakterskalaen.

Ressurstilgang

Mange av emnene ved instituttet krever my ressurser, dette gjelder både kostbart lab/feltutstyr, men også kostnader forbundet med selve organiseringen av emnene. Grunnemnene ved bio har mange studenter og mange har en eller annen form for feltkurs. I løpet av semesteret gjennomføres det også et betydelig antall timer på laboratoriet der instituttet må lønne mange assistenter for å kunne tilby et tilfredsstillende opplegg. Flere av 200- og 300-talssemnene våre har også kostnadskrevende feltkurs /reiser som er en nødvendighet for at emnene skal kunne ha et faglig utbytte. Tokt på forskningsfortøyene er også en del av undervisningen i noen av bio sine marine emner. Instituttet har også arbeidet for at forelesere ikke skal kunne kjøpe seg fri fra undervisningen, og kostnadene for frikjøp til undervisning er kraftig kuttet.
Våren 2005 ble det satt fokus på å evaluere flere av de ressurskrevende emnene for å sikre at kvaliteten på emnet forsvarer kostnaden.. I forbindelse med førstkommende studieplanendringene vil instituttet blant annet sette fokus på kostnadene innen hvert av våre studieprogram spesielt på masternivå.

Kommentar til studentevalueringene

Evalueringer er viktige og nødvendige for å kunne holde seg orientert om undervisningen på de ulike emnene, og for å kunne sette i gang tiltak for emner der det er behov for dette. Med kvalitetsreformen fikk vi evaluering av 1/3 av alle emner. Dette er mye, fordi de lett blir kvantitet fremfor kvalitet. Det blir mindre anledning til å følge opp selve evalueringen underveis i prosessen. (purring på de som ikke har svart, ta kontakt med enkeltstudenter på noen av emnene, ha kontakt med faglærer i forkant for å legge inn relevante spørsmål for et gitt emne osv.), og det blir mindre anledning til å følge opp i etterkant (spesielt hvis det er behov for mange eller store tiltak). Skal vi ha noe igjen for evalueringene må de gjennomføres med kvalitet, ellers har ikke evalueringene noen verdi. Dessverre føler vi at kvantiteten går ut over kvalitetene av de evalueringene som instituttet har gjort for vårsemesteret 2005, og at vi ikke kan trekke noe konklusjon på grunn av få svar på flere av evalueringene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen brukes flittig av mange forelesere, men fremdeles er det mange som enten ikke behersker det eller ikke ønsker å benytte seg av det. Studentene roser forelesere som bruker portalen flittig, og det er tydelig at det er stort utbytte når den blir brukt på rette måten. 

Tilgang til relevant litteratur



Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Når en ser evalueringene under ett, er studentene stort sett fornøyde med undervisningsopplegget ved instituttet, og da spesielt det faglige innholdet. Samtidig ser vi at mange store emner er krevende og at det må legges ganske mye arbeid i å organisere disse emnene på en god måte. For det videre arbeidet blir det viktig å sette fokus på tiltak rettet inn mot de obligatoriske emnene i bachelorgraden, og spesielt de emnene der studentene påpeker behovet for en bedret organisering.
Mange av evalueringene gir liten tilbakemelding, og det er derfor vanskelig å trekke noen konklusjoner om emnet. Instituttet vil derfor vurdere om andre evalueringsformer vil være mer hensiktsmessig for emner med relativt få deltakere.
I forbindelse med første kullet av masterstudenter innførte instituttet også en ordning med medsitter på mastergradseksamen for alle kandidater som hadde eksamen etter 1. juni. Medsitter har vært person fra en annen forskergruppe ved instituttet som har inngått som en del av eksamenskommisjonen.  Dette ble innført som et tiltak i forbindelse med at instituttet i 2004 hadde skjevfordeling av hovedfag/mastergradkarakter. Ordningen forsetter foreløpig ut 2005. Ordningen vil bli evaluert. Karakterfordelingen ser nå ut til i å større grad fordele seg med mer spredning på de ulike karakterene.